Przyczynek do dyskusji nad problemami rozwoju szynowego transportu zbiorowego w dużych miastach – casus Krakowa Contribution to the discussion on the problems of the development of rail public transport in big cities – the Krakow case
W polskich miastach o liczbie mieszkańców od pół do
miliona mieszkańców uprawnione są rozważania o celowości i realności
budowy metra. Przedstawiono meandry ewolucji poglądów i decyzji
w tej sprawie na przestrzeni lat. Zestawiono i skomentowano
wskaźniki charakteryzujące sprawność i efektywność środków transportu
zbiorowego w warunkach miejskich. Podano działania z zakresu
organizacji ruchu i przewozów oraz polegające na rozwoju sieci
tramwajowej w celu zwiększenia jej wydolności. Przedstawiono i skomentowano
wieloaspektowe przesłanki uzasadniające podjęcie decyzji
o budowie metra oraz związane z tym potencjalne zagrożenia. Wobec
niepewności co do dostępności środków na sfinansowanie takiej inwestycji
zaproponowano – na przykładzie Krakowa – tworzenie i realizowanie
długookresowych planów rozwoju szynowego transportu
zbiorowego, pozwalające przeorientować ten proces w zależności od
zmieniających się uwarunkowań.
In Polish cities of the size between half and million inhabitants,
considerations about the purposefulness and feasibility of
construction a subway are legitimate. The meanders of transformation
of opinions and decisions related to the construction of subway
are presented. The indicators characterizing the efficiency and effectiveness
of public transport in urban conditions were listed and
commented on. Actions in the field of traffic circulation and transportation
as well as the development of a tram network in order to
increase its efficiency have been presented. Multifaceted premises
justifying the decision to build a subway and the associated potential
threats have been discussed and commented on. In view of the
uncertainty as to the availability of funds for financing this investment,
the approach to creating and implementing long-term plans
for the development of urban public transport was proposed. This
allows reorienting the process of this development depending on the
changing conditions.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00