Ocena prędkości rowerzystów na różnych typach infrastruktury rowerowej z wykorzystaniem danych GPS Assessment of speed for various types of bicycle infrastructure based on GPS data
W artykule oceniono prędkości chwilowe rowerzystów na
wybranych elementach infrastruktury rowerowej w Krakowie, którymi
były: drogi rowerowe oddzielone od jezdni, drogi rowerowe zlokalizowane
przy jezdni, przejazdy rowerowe. Prędkości rowerzystów zostały oszacowane
na podstawie przeprowadzonych badań empirycznych oraz analizy
danych GPS z systemu rowerów miejskich Wavelo oraz danych z portalu
Strava. Wyniki badań wskazują na różnice w prędkości chwilowej roweru
dla różnych standardów infrastruktury rowerowej i źródła danych.
Wykazano dużą zmienność prędkości rowerzystów dla poszczególnych
poligonów, która charakteryzuje się dużym odchyleniem standardowym
w próbach badawczych. Wartości prędkości uzyskiwane na podstawie danych
z portalu Strava są o około 5,5% wyższe od prędkości notowanych
w badaniach empirycznych. W przypadku rowerów miejskich prędkość
wynosi około 74,5% prędkości obserwowanych w badaniach empirycznych.
Wyższą zgodność wyników uzyskano w przypadku porównania
prędkości z dwóch źródeł danych GPS. Prędkość rowerzystów korzystających
z rowerów miejskich stanowi około 71% prędkości użytkowników
portalu Strava. Przedstawione wyniki wskazują na możliwość wykorzystania
danych GPS do oceny rzeczywistej prędkości rowerzystów.
The article presents the cyclists’ speed on selected elements
of the bicycle infrastructure in Krakow, including: bicycle paths separated
from the roadway, bicycle paths in curb, bicycle crossings. Cyclist’s
speed has been estimated on the basis of empirical research and GPS
data from the bike sharing system Wavelo and Strava application. The
results indicate differences in cyclists’ speed for different standards of
bicycle infrastructure and data sources. A high variability of cyclists’
speed for measurement sites was recorded. It is characterized by a value
of standard deviation in the research samples. Speed obtained from the
Strava application is approximately 5.5% higher than the speed recorded
in empirical research. In the case of bike sharing system, the speed
is around 74.5% of the speed observed in empirical research. Greater
consistency of results was obtained when comparing the speed from two
GPS data sources. The speed of Wavelo is approximately 71% of the
Strava users speed. The presented results indicate the possibility of using
GPS data to evaluate the speed of cyclists.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00