Wypadki drogowe z udziałem tramwajów są uznawane
za drugie najpoważniejsze w skutkach po wypadkach kolejowych.
Jest to uzasadnione, bowiem tzw. ciężkość tych wypadków jest wielokrotnie
większa niż statystyczny wypadek z udziałem pojazdów lub
samochodów i pieszych. W wypadkach z udziałem tramwaju ofiary są
głównie wśród zewnętrznych uczestników ruchu, ale często dochodzą
do tego ofiary wśród pasażerów tramwaju. Parametry techniczne i lokalizacja
torowiska oraz organizacja ruchu pojazdów w obszarach zurbanizowanych
mają istotne znaczenie dla stanu bezpieczeństwa ruchu
drogowego. Analizie poddano wady i zalety siedmiu sposobów lokalizacji
torowiska tramwajowego w przestrzeni miejskiej: wbudowane
w jezdnię, wydzielone w pasie drogowym, ulica tramwajowa, poza ulicą
w poziomie terenu, w wykopie lub na estakadzie, w tunelu, w strefie
ruchu pieszego. Europejskie badania w zakresie bezpieczeństwa
ruchu tramwajowego prowadzone są obecnie w ramach Akcji COST
TU1103 „Operation and safety of tramways in interaction with public
space” (Organizacja bezpiecznego ruchu tramwajowego w przestrzeni
miejskiej). Badania w ramach COST TU1103 koncentrują się
na następujących zagadnieniach: metody zbierania i analizy danych
o wypadkach; organizacja i zarządzanie przedsiębiorstwem tramwajowym;
poprawa bezpieczeństwa infrastruktury torowej; efektywność
ekonomiczna modernizacji torowisk. Nowoczesne, bezpieczne, niskopodłogowe,
szybkie na uprzywilejowanym torowisku wydzielonym,
nie emitujące spalin i ciche tramwaje, są w stanie skłonić część kierowców
do pozostawienia pojazdów na parkingach, co przyczyni się nie
tylko do zmniejszenia liczby wypadków drogowych, lecz również do
znacznej poprawy warunków środowiskowych i zdrowotności mieszkańców
naszych miast.
Tram accidents are usually more dangerous than car
collisions, they result with more fatal and seriously injured participants.
Technical parameters and location of the tram tracks
as well as the traffic organization in urban areas have a great influence
on the road safety. Merits and demerits of seven ways of
tram tracks location in public space are analyzed: tram tracks in
the street pavement, on separated right-of-way, tram-way, tracks
outside the street at ground level, in a ditch or an overfly, in the
tunnel, in pedestrian area as a shared space. European research
on tram safety at present are represented by the COST Action
TU1103 “Operation and safety of tramways in interaction with
public space”, where researchers are concentrated on the following
issues: tram safety data collecting and analyzing methods; tram
companies management; safe tracks infrastructure; C/B analysis
for the tracks upgrading. Modern, safe, low floor, quick on separated
right-of-way, emission free and quiet trams can make some
people to leave their cars at parking lots and travel by tram, what
results in lower number of road accidents as well as in cleaner environment
and longer life expectations for inhabitants.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00