Artykuł przedstawia model wyboru środka transportu
przez podróżnych. Zaproponowano model wyboru dyskretnego: dwumianowy
model logitowy, który określa prawdopodobieństwo wyboru
w danej sytuacji jednego z dwóch rozważanych środków transportu (nazywanych
dalej opcjami): komunikacji zbiorowej (KZ) i indywidualnej
(KI). Sytuację, w której dokonywany jest wybór, opisuje odpowiednio
zdefiniowana dla każdej z opcji użyteczność obejmująca m.in. dostęp
do samochodu, czas przejazdu, liczbę przesiadek, częstotliwość kursowania.
W artykule przetestowano kilka postaci modelu i oceniono ich
dopasowanie do wyników prawie 7 tysięcy podróży do i z pracy, zbadanych
w Warszawskim Badaniu Ruchu 2015 (WBR 2015). Parametry
modelu szacowano przy użyciu pakietu do kalibracji modeli dyskretnych
BIOGEME (Bierlaire, 2003), który szukał postaci gwarantującej
największą zgodność modelu z faktycznymi wyborami podróżnych.
Zaproponowano formuły o najwyższej zgodności uzyskanej przy użyciu
zmiennych dostępnych w modelu i łatwo prognozowalnych. Efektem jest
model, który objaśnia kiedy i dlaczego w dojazdach do pracy w Warszawie
wybierana jest komunikacja zbiorowa, a kiedy indywidualna.
In the article the mode-choice model is formulated
for the Home-Work-Home trips of Warsaw commuters. Model
is calibrated to match the results of the Warsaw Traffic Study
(WBR2015) where almost 7 thousands such trips were reported.
The Traffic Study revealed the journey diary of the trips conducted the day before. Data included trip purpose, traveler status, car
availability, origin and destination and the chosen mode. Which,
coupled with the modeled data for the unchosen alternatives, allowed
to formulate and calibrate the discrete mode-choice model.
We propose several formulations of the binomial logit model and
analyzed the fit. We obtained model reasonably explaining the
mode-choice behavior when using the context variables (age, car
availability), and trip-related variables (travel time, parking, service
frequency etc.) To parameterize the model we use BIOGEME,
broadly used to estimate the discrete-choice binary models. The
article is concluded with the final form of the model, further used
in the traffic demand model.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00