Zachowania i preferencje komunikacyjne mieszkańców Warszawy w kontekście zmian społeczno-ekonomicznych w latach 1993–2015 Inhabitants of Warsaw mobility preferences and behavior in the context of socio-economic transformations between 1993–2015
Systemy transportowe w dużych miastach są coraz bardziej
obciążone, a kongestia i związane z nią negatywne efekty są istotną
barierą rozwoju społeczno-ekonomicznego terenów zurbanizowanych.
Jednym z wyzwań współczesnej polityki transportowej jest zmiana
preferencji komunikacyjnych w miastach. Podstawą takich działań
jest odpowiednia analiza tego zagadnienia i zrozumienie czynników
wpływających na zmiany mobilności mieszkańców miast. Preferencje
komunikacyjne są zależne od szeregu zjawisk ekonomicznych, społecznych
i geograficznych. Celem poniższego artykułu jest analiza zachowań
komunikacyjnych mieszkańców Warszawy w latach 1993–2015
oraz ocena stopnia realizacji koncepcji zrównoważonej mobilności,
zwłaszcza w kontekście zmian społeczno-ekonomicznych zachodzących
w tym samym okresie. Artykuł omawia wyniki Warszawskich
Badań Ruchu, kompleksowych, cyklicznych badań wykonywanych
od roku 1993 do roku 2015. Jednocześnie przeprowadzono analizy
zmian wybranych wskaźników społecznych oraz ekonomicznych zachodzących
w Warszawie oraz kształtujących mobilność mieszkańców.
Przeprowadzone analizy wykazują, że w kontekście wielu przemian społeczno-
gospodarczych, niekorzystnych z punktu widzenia założeń koncepcji
transportu zrównoważonego, w Warszawie cały czas w podziale
intermodalnym utrzymuje się wysoki udział transportu publicznego,
a działania miasta wspierające ten proces należy ocenić pozytywnie.
W artykule zaznaczono również problemy i wyzwania dotyczące rozwoju
zrównoważonego systemu transportowego w Warszawie i dalszych
zmian w preferencjach komunikacyjnych mieszkańców.
Growing congestion in cities is a very difficult problem
and one of the main barriers for socio-economic development of
urban areas. Change of travel behaviour and preferences of cities’
inhabitants is considered as a very significant challenge of
transport policies. These mobility patterns are correlated inter
alia with various economic, social and geographic indicators. The
main target of this article is the analysis of Warsaw citizens travel
behaviour and mobility preferences between 1993–2015, particularly
with regard to the socio-economic changes that occurred in
Warsaw in the same period. Article gives a comprehensive overview
of the Warsaw Traffic Survey, conducted periodically from
1993 to 2015. The article also presents the analysis of changes of
given social and economic indicators that also have impact on mobility
patterns. The result of the survey shows that in the context
of various socio-economic transformations in Warsaw, disadvantageous
in terms of implementation of the sustainable transport
concept, the current modal split in the capital of Poland should
be positively evaluated. Nevertheless, the article also indicates the
main problems and further challenges in developing sustainable
transport system in Warsaw.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00