W ciągu ostatnich lat zaobserwowano wzrost popularności
roweru jako środka transportu. Co najbardziej istotne, trend ten
można zaobserwować nie tylko w małych miejscowościach, ale również
w miastach i większych aglomeracjach. Rower zaczął być wykorzystywany
jako środek transportu w trakcie codziennych podróży (do pracy,
do szkoły, po zakupy). Ponadto wykorzystywanie roweru wpisało się
w panującą modę na ekologiczny tryb życia. Rower to najbardziej przyjazny
środowisku środek transportu, a jazda rowerem jest znakomitym
sposobem rekreacji. Nie tylko młodzież, ale i osoby starsze wykorzystują
rower do spędzania wolnego czasu w trakcie wycieczek po terenach
zamiejskich. Centralna oraz lokalna administracja powinna wyjść
naprzeciw oczekiwaniom i potrzebom związanym ze wzrostem ruchu
rowerowego. Koordynatorzy krajowi EuroVelo w Polsce zostali powołani
11 października 2011 roku przez Radę EuroVelo. Na terenie Polski
wytyczona jest sieć szlaków rowerowych o łącznej długości około 2000
kilometrów. Rozbudowa krajowej sieci tras rowerowych powinna nastąpić
jak najszybciej, w celu zwiększenia turystycznej atrakcyjności Polski
oraz podwyższenia udziału rowerów w podziale zadań przewozowych,
co jest jednym z głównych celów polityki rozwoju zrównoważonego
transportu. W poniższym artykule została opisana europejska sieć tras
rowerowych EuroVelo, podstawowe wymagania dla dróg rowerowych
oraz zamieszczono zdjęcia pokazujące przykłady optymalnych rozwiązań
przyjaznej infrastruktury rowerowej. W tekście wykorzystano
efekty udziału autorów artykułu w realizacji europejskiego projektu badawczego
Step-by-Step i współpracy w ramach Grupy Roboczej JTRC
„Cycling Safety Working Group”.
During last years high increase of cycling popularity in
Poland has been observed. The most important is that people use
more often bicycle as a travel mode for different purpose’s trips (to
work, school, for shopping) not only in villages but also in the cities
and big agglomerations. Nowadays cycling is fashionable – as environmental
friendly and healthy way of recreation – and now not only
young generation uses bicycles for long countryside journeys. Central
as well as local administrations have to meet those needs. Polish
National Coordinators were appointed by the EuroVelo Council in
October 2011, what should be followed with a quick construction or
upgrading of ca. 2000 kilometres long Polish sections of the European
cycle route network. This will increase attractiveness of Poland among
tourists and help in increase of a bicycle share in the modal split –
fulfilling one of the sustainable urban transport policy goals. The
paper below describes EuroVelo network, general design standards
and presented pictures show how to organize a user friendly cycling
infrastructure.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00