Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Selected Synecdochic Mechanisms in Prose

Tytuł:
Selected Synecdochic Mechanisms in Prose
Mechanizmy synekdochiczne w prozie
Autorzy:
Markiewicz, Monika
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/1926965.pdf
Data publikacji:
2004-12-30
Wydawca:
Uniwersytet Opolski
Źródło:
Stylistyka; 2004, 13; 267-276
1230-2287
2545-1669
Język:
angielski
Prawa:
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Synekdocha, klasyfikowana często jako rodzaj metonimii, jest figurą wykorzystującą relacje przyległości, zwłaszcza pomiędzy częścią a całością oraz gatunkiem a rodzajem. W tradycyjnej retoryce synekdocha polega na zastąpieniu jednego wyrażenia innym, przy czym rodzaj substytucji uwarunkowany jest leżącą u jego podłoża określoną relacją styczności. Już jednak u Jakobsona spojrzenie na metonimię (w tym synekdochę) jest znacznie szersze: stosuje on termin metonimiczny na określenie nie tylko fraz, lecz również tekstów i całych gatunków literackich. Wskazuje też na synekdochiczny charakter niektórych strategii stosowanych w kinematografii, takich jak zbliżenia. Obserwacje poczynione przez Jakobsona miały wpływ na wyodrębnienie klasy makrotropów, czyli figur o zakresie wykraczającym poza domenę zdania. W językoznawstwie kognitywnym metonimia, z synekdochą jako jej rodzajem, uważana jest za jeden z podstawowych mechanizmów rządzących procesami myślenia, znajdujący swoje odbicie w języku. Analiza przytoczonych w artykule fragmentów tekstów pozwala dostrzec działające w nich mechanizmy synekdochiczne oraz ich znaczenie. I tak, w tekście literackim synekdochiczne prezentacje o charakterze makrotropowym mogą pełnić funkcję strategii służących sygnalizowaniu określonego punktu widzenia. Opisy tego typu oddają często ograniczenie percepcji spowodowane obiektywnymi czynnikami fizycznymi, a czasem również stanami emocjonalnymi. W pierwszym przypadku zawierają aluzje dotyczące myślenia metonimicznego. W tekstach nieliterackich strategie oparte na synekdosze pozwalają na osiągnięcie określonego efektu stylistycznego i podniesienie atrakcyjności przekazu słownego.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies