W artykule przedstawiono wybrane sposoby poprawy
funkcjonowania komunikacji autobusowej w Lęborku. Celem badania
była identyfikacja obszarów problemowych i wskazanie rozwiązań mogących
przyczynić się do zwiększenia konkurencyjności transportu zbiorowego
oraz lepszego wykorzystania zasobów przewoźnika. W tym celu
przeprowadzono analizę popytu na przewozy wraz z identyfikacją cech
specyficznych dla tego miasta, z dostępnością alternatywnych sposobów
przemieszczania, często występującą tendencją do jednokierunkowości
podróży oraz uzależnieniem liczby pasażerów od warunków atmosferycznych
w wybranych relacjach. Porównanie wielkości popytu z istniejącą
podażą usług przewozowych wyrażoną liczbą dostępnych miejsc w autobusach
wykazała, że w analizowanym okresie podaż była wykorzystywana
w zaledwie 28%. Wskazuje to na istotny deficyt w zakresie kształtowania
struktury usług. W związku z tym przeprowadzono analizę oferty przewozowej
ZKM Lębork, uwzględniając podstawowe zasady kształtowania
linii transportu zbiorowego. Na jej podstawie wskazano problemy dotyczące
powstawania opóźnień na głównym ciągu komunikacyjnym w centrum
wykorzystywanym przez wszystkie linie autobusowe, nieregularność
kursów na wspólnych ciągach, brak skomunikowania z Szybką Koleją
Miejską oraz niedopasowanie taboru do aktualnych potrzeb. W każdym
z wymienionych obszarów zaproponowano rozwiązania usprawniające.
Obejmują one zmianę przebiegu wybranych linii w centrum, optymalizację
rozkładów jazdy oraz weryfikację wariantów zakupu nowego taboru
autobusowego. Zakres proponowanych zmian uwzględnia istniejące możliwości
finansowe i organizacyjne gminy, pozwalając na uzyskanie odczuwalnej
dla pasażerów poprawy jakości usług przewozowych.
The paper presents selected measures to improve efficiency of bus
public transport services in Lębork. The study was aimed at recognition of
problem areas and appointment of solutions that can result with increase of
public transport competiveness and better use of carrier’s resources.
Demand analysis was conducted with identification of city-specific factors
like alternative modes of transportation availability, weather influence on
the passenger number or observed tendency to one way bus rides.
Comparison of demand with the supply level revealed that available bus
places utilization was only 28%. Consequently bus service characteristic
was analyzed to find potential drawbacks. The analysis of the transport offer
of the ZKM Lębork has been made with reference to the basic rules of public transport lines shaping. The analysis contributed with conclusions concerning
main problems like delays at the main route in the city center, irregularity
of bus departures and lack of timetable coordination with the SKM
(city and suburban train), together with unsuitable fleet characteristic. For
each of the problem areas appropriate solutions have been suggested. They
include change of the course of selected lines in the centre, optimization of
timetables and verification of purchase of the new bus fleet. Scope of proposed
measures refers to operational level of bus services, taking into account
existing resources availability and utility for passengers.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00