Wpływ instrumentów finansowych związanych z funkcjonowaniem strefy płatnego parkowania na zrównoważoną mobilność pracowników Urzędu Miasta Krakowa Influence of financial instruments referring to paid parking zone to the sustainaible mobility of employees of the Municipality of Cracow
Stały wzrost znaczenia motoryzacji indywidualnej w podróżach
miejskich zmusza władze samorządowe do podejmowania działań
służących zrównoważonej mobilności. W celu podniesienia skuteczności
tych działań stosuje się różne narzędzia, wśród których duże znaczenie
odgrywają narzędzia finansowe. Artykuł przedstawia charakterystykę
najczęściej stosowanych tego typu instrumentów oraz prezentuje ich skalę
wykorzystania w Krakowie. Ponadto przedstawia wyniki badań ankietowych
przeprowadzonych wśród pracowników Urzędu Miasta Krakowa
po rozszerzeniu strefy płatnego parkowania w mieście (duży zakład pracy,
zatrudniający ponad dwa tysiące osób zlokalizowany w dużej części
w strefie płatnego parkowania, z małą liczbą wewnętrznych parkingów
dla pracowników). Głównym celem przeprowadzonych badań było zbadanie
wpływu stosowanych instrumentów finansowych wykorzystujących
opłaty za parkowanie na zmianę zachowań transportowych użytkowników
motoryzacji indywidualnej. Przeprowadzone badania dowodzą, że
wprowadzony instrument kształtuje zrównoważoną mobilność w mieście.
Przede wszystkim co trzeci badany podróżujący do pracy własnym samochodem
zmienił swoje zachowania transportowe: zrezygnował z podróżowania
transportem indywidualnym na korzyść transportu zbiorowego,
wspólnych podróży jednym samochodem oraz podróży intermodalnych.
Ponadto w grupie badanych, którzy po rozszerzeniu strefy płatnego parkowania
nie zmienili swoich zachowań transportowych, zmniejszyła się
częstotliwość podróżowania transportem indywidualnym przynajmniej
w obszarach objętych płatnym parkowaniem: 1/3 w ogóle nie wjeżdża
w strefy płatnego parkowania, a 16% podróżuje samochodem w strefy
płatnego parkowania rzadziej niż przed ich wprowadzeniem.
Constant growth of private sector participation in urban
transport forces local authorities to undertake activities aimed at sustainable
mobility. To make those activities more effective different tools are implemented, and among them financial instruments are
of significant importance. The article presents characteristics of the
most frequently applied instruments and examples of its application
in Cracow. Besides, results of survey among Municipality of Cracow’
employees concerning enlargement of paid parking zone. The survey
were aimed at the research on influence of applied financial instruments
on change of transport behavior among private cars users. The
survey confirms that application of this instrument shapes sustainable
mobility in the city. First of all, approximately 33% of respondents
have changed their transport behavior moving from cars into public
transport, car sharing and intermodal transport. Besides, among respondents
who have not changed their transport behavior frequency
of rides by private cars has been reduced in the paid parking areas:
33% don’t enter the zone and 16% of drivers travel less frequently the
before determination of the zone.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00