W artykule zaprezentowano historię kształtowania się
współczesnych sieci tramwajowych od początków postępu w kształtowaniu
toru, poprzez problemy konstruowania pojazdów szynowych, poszukiwanie
optymalnego napędu, miejsce transportu szynowego w sieciach transportu
miejskiego aż do wielkiego krachu w sieciach tramwajów amerykańskich.
Istotą innowacji jest nie tylko technologia, ale środowisko ekonomiczne,
prawne, materialne i polityczne. W procesie rozwoju rodzi się wiele
alternatywnych możliwości. Komunikacja szynowa jednak, na każdym
etapie rozwoju, wykorzystywała swoje energetyczne walory dzięki intuicji
i wyobraźni wynalazców, eksperymentatorów i producentów. Sprzyjał im
splot wielu okoliczności, ale także przeszkody wynikające z bezwładności
zastanych struktur prawnych, ekonomicznych i politycznych. W przeglądzie
najważniejszych wydarzeń ważne jest ich tło: więzi między innowatorami,
przepływ innowacji w świecie, uwarunkowania prawno-ekonomiczne,
koszty i korzyści interwencji, uwarunkowania lokalne i zewnętrzne. Ostatni
rozdział opisanej historii zawiera analizę regresu i załamania światowej ekspansji
komunikacji tramwajowej pół wieku temu. Przesłanki tego kryzysu
są daleko szersze niż jego współcześnie odczytywana narracja. Pozwalają
się zastanowić, czy współczesny świat, a w nim i my sami, wyciągnął z niej
jakieś wnioski i czy potrafimy odwrócić bieg zdarzeń.
The article presents the history of the formation of contemporary
tramway networks from the beginning of progress in track formation,
through the problems of constructing rail vehicles, search for optimal
propulsion, place of rail transport in urban transport networks to the
great crash in American tramway networks. The essence of innovation is
not only technology, but the economic, legal, material and political environment.
In the process of development, many alternative possibilities are
created. However, at every stage of development, rail transport has used
its energetic qualities thanks to the intuition and imagination of inventors,
experimenters and manufacturers. They were supported by a combination
of many circumstances, but also by obstacles resulting from the inertia of
existing legal, economic and political structures. In the review of the most
important events, their background is important: links between innovators,
the flow of innovation in the world, legal and economic conditions,
costs and benefits of intervention, local and external conditions. The last
chapter of the described history includes an analysis of the regression and
collapse of global tramway expansion half a century ago. The rationale for
this crisis is far broader than its contemporary narration. They allow us to
reflect on whether the contemporary world, and ourselves in it, has drawn
some conclusions from it and whether we can reverse the course of events.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00