Udział emisji gazów cieplarnianych ciągle rośnie, podczas
gdy realizacja celu środowiskowego Unii Europejskiej wymaga
ich ograniczenia do roku 2050 aż o 80% (w stosunku do emisji z roku
1990), a sektor transportu generuje 23% emisji CO2. Trwają starania
o nakłonienie kierowców do zmiany zachowań komunikacyjnych
i korzystanie w większym stopniu z bardziej ekologicznych środków
transportu. Wzrost efektywności tych działań wymaga jednak dalszych
badań nad skutecznością różnych metod wdrażania polityki
transportu zrównoważonego. Celem badawczym projektu Step-by-
‑Step była identyfikacja najbardziej skutecznych działań podejmowanych
w miastach europejskich, z uwzględnieniem wszelkich różnic
strukturalnych i kulturowych, wpływających na zachowania komunikacyjne
mieszkańców. 31 analizowanych działań uszeregowano
w czterech kategoriach obejmujących różne metody oddziaływania:
poprzez promocję transportu zbiorowego, nakłanianie do rzadszego
korzystania z samochodu, promocję środków transportu bardziej
przyjaznych środowisku i konsekwentną realizację założeń przyjętej
przez miasto polityki transportowej. W artykule przedstawiono dziewięć
metod poprawy miejskich zachowań komunikacyjnych, uznanych
za najciekawsze, innowacyjne i najbardziej skuteczne.
The share of transport in climate emissions is still rising;
to meet EU environment policy targets a reduction of at least 80%
in 2050 compared to 1990 is needed. The transport sector accounts
for 23% of energy related CO2 emissions globally. For decades
governments have tried to influence citizens travel behaviour
and encourage them to opt for sustainable alternatives to the car
use. There is a need for more knowledge on effectiveness of policy
measures and successful implementation as well as on specific
circumstances at the local/regional level methods. The research
objective of the Step-by-Step project was to identify potential successful
policy measures for changing the transport behaviour of
people based on structural differences between cities and cultures.
In the framework of the Step-by-Step project 31 cases were divided
into four categories according to the type of applied influence
measures: related to: the public transport promotion, car drop,
eco-friendly travel modes promotion and connected with sustainable
urban transport policy. In this article nine cases, apparently the
most successful and applied measures (considered as innovative
and/or well done) which could be announced best practices for
wide dissemination, are analyzed.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00