Nowadays the data sets are spreading continually, generated
by different devices and systems. The public transport is also
not an exception in this. The modern GPS based tracking systems
and the electronic tickets are producing lot of data, and we could
use them for improving the service level. In the right case, these
data are storing, and the service suppliers are not dealing with its
information content, but, on the other hand, maybe they are just
deleting these, in the interest of the avoidance of digital space occupancy.
However, these data are processable with the modern devices
and methods, and we can use them for information obtaining.
Thanks to the spread of data mining, these tools are not appearing
only in marketing research but in the most various kind of scientific
area too, and they are advertising a new scientific revolution.
Although the importance of these data sources is essential it is not
widespread in general in transport planning, only in some specific
areas [1] as described by Csiszár et al. This article presents possible
application of the digital raw materials, taking the public transport
passengers boarding information as base. We created a three
step method which could be useful in automatic zone shaping or to
supervise the manually created zone borders. It is also able to give
help in land-usage examinations. The procedure is effective in making
traveling chains from smart card data and in creation of origin
destination matrix from check-in data. In this article we are showing
how the zone distribution is possible with the assistance of different
distance measurement methods and clustering procedures, and we
are presenting the results on the example of a selected city.
Obecnie nieustannie powstają różne zbiory danych, generowane
przez różne urządzenia i systemy. Transport publiczny nie jest
w tym zakresie wyjątkiem. Nowoczesne systemy monitorowania oparte
na GPS i bilety elektroniczne wytwarzają duże ilości danych, i moglibyśmy
je wykorzystać dla poprawy poziomu usług. Z jednej strony dane te
są przechowywane, a dostawcy usług nie mają do czynienia z zawartością
informacji, ale z drugiej strony, być może są one po prostu usuwane,
aby ograniczyć obciążanie cyfrowej przestrzeni. Dane te mogą być przetwarzane
dzięki nowoczesnym urządzeniom i metodom, i możemy je
wykorzystać do uzyskania informacji. Dzięki rozprzestrzenianiu eksploracji
danych, narzędzia te pojawiają się nie tylko w badaniach marketingowych,
ale w większości różnych działań badawczych, i reklamują one
nową rewolucję naukową. Chociaż znaczenie tych źródeł danych jest
zasadnicze, nie jest to rozpowszechnione w planowaniu transportu, a jedynie
w pewnych określonych obszarach [1], tak jak pisze Csiszár i in.
W artykule przedstawiono możliwości zastosowania materiałów nieprzetworzonych,
biorąc jako podstawę informacje o pasażerach podróżujących
transportem publicznym. Stworzono metodę trzech kroków,
która może być przydatna do automatycznego kształtowania strefy lub
do nadzorowania granic stref utworzonych konwencjonalnie. Może też
przydać się przy kontroli gruntów użytkowych. Procedura ta jest skuteczna
w tworzeniu łańcuchów podróży z danych z kart inteligentnych
oraz w tworzeniu macierzy żródło-cel na podstawie danych zameldowania.
W artykule pokazano, w jaki sposób możliwa jest dystrybucja stref,
za pomocą różnych metod pomiaru odległości i procedur gromadzenia,
i zaprezentowano tego efekty na przykładzie wybranego miasta.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00