Polityka transportu zrównoważonego w polskich miastach w kontekście jakości powietrza i emisji z sektora transportu, cz. I Sustainable transport policies in Polish cities in the context of air quality and emissions from transport sector, part I
Ograniczenie zanieczyszczenia środowiska naturalnego
generowanego przez ludzką aktywność jest jednym z głównych wyzwań
XXI wieku. Ze względu na wielkość emisji do atmosfery, do
najbardziej istotnych należy sektor transportu. Koszty i zagrożenia
związane z tymi emisjami są szczególnie wysokie w miastach i na terenach
cechujących się dużą gęstością zaludnienia. Celem poniższego
artykułu jest analiza polityki transportowej wybranych miast w Polsce
w latach 2000–2014 w kontekście redukcji emisji z sektora transportu
i poprawy jakości powietrza. Artykuł prezentuje najważniejsze aspekty
i możliwości działań na rzecz redukcji emisji z sektora transportu
w ujęciu prowadzonej polityki transportowej oraz analizuje działania
w tym zakresie prowadzone przez miasta objęte badaniem na tle
zmian jakości powietrza. Przeprowadzone analizy pokazują, że jednoznaczna
ocena polityki transportowej miast jest utrudniona, głównie
ze względu na brak dostępu do szczegółowych danych. Opisane
w artykule dokumenty strategiczne, przyjmowane przez poszczególne
miasta, teoretycznie wspierają ideę transportu zrównoważonego, jednakże
dostępne wskaźniki dotyczące systemów transportowych i jakości
powietrza pokazują, iż pełna implementacja takich systemów jest
ciągle daleka od oczekiwanych rezultatów.
Reduction of emissions polluting natural environment is
one of the main challenges of the 21st century. Transport sector is
one of the main contributors to global pollution. External costs and
threats caused by these emissions are particularly dangerous in cities
and densely populated areas. The aim of this article is the analysis of
transport policy of selected cities in Poland between 2000–2013 in
the context of air quality and emissions from transport sector. The
article presents main issues and activities to be undertaken to reduce
negative impact of transport sector by transport policy instruments
and describes measures in this area implemented by Polish cities covered
by our analysis. The results of the study show that unambiguous
appraisal of transport policy is difficult, mainly due to the lack
of sufficient data. As the analysis revealed, strategic documents in
transport sector, enacted by particular cities, in theory support the
concept of sustainable transport. Nevertheless, available indicator
regarding both transport sector and air quality in cities show that
full implementation of sustainable transport systems is still far from
expected and declared goals.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00