Oferta turystycznych linii autobusowych przewożących rowery w Republice Czeskiej Offer of tourist bus lines transporting bicycles in the Czech Republic
Turystyka rowerowa jest jedną z najbardziej popularnych
form rekreacji na świeżym powietrzu, ale istotną barierą w jej rozwoju
są ograniczenia w przewozie rowerów środkami publicznej komunikacji
zbiorowej. W celu poprawy tej negatywnej sytuacji w Republice
Czeskiej od kilkunastu lat uruchamiane są regularne linie obsługiwane
autobusami przystosowanymi do transportu rowerów, zwane cyklobusami,
zapewniające połączenia między źródłami ruchu turystycznego
(większe miasta, miejscowości turystyczne) a wyższymi partiami gór
i atrakcjami turystycznymi. Obecnie kursują one już na kilkudziesięciu
trasach w kilkunastu regionach kraju, przy czym w artykule przybliżono
tylko wybrane obszary. Celem pracy jest analiza tej specyficznej
oferty – przebiegu i powiązania poszczególnych tras, rozkładów jazdy,
zasad przewozu rowerów oraz form promocji – w celu wskazania
wzorcowych rozwiązań organizacyjnych, możliwych do zastosowania
w innych krajach, w tym Polsce. Dokładniej przebadano sieć cyklobusów
w Górach Orlickich i na ich pogórzu, ponieważ należy do najstarszych
i najbardziej rozbudowanych. Porównano kształt sieci w wybranych latach
(wykorzystując do tego współczynniki zaczerpnięte z teorii grafów)
i zmieniającą się liczbę kursów. W pozostałych przypadkach (m.in.
Karkonosze, Czeski Raj, województwo karlowarskie) przedstawiono
stan z 2014 roku, starając się wskazać charakterystyczne cechy i wartościowe
rozwiązania. Przeprowadzone analizy pozwalają stwierdzić,
że czeskie cyklobusy trwale wpisały się w ofertę transportu zbiorowego
w kraju i efektywnie udostępniają dla turystów rowerowych najatrakcyjniejsze
turystycznie obszary.
Cycling tourism is one of the most popular forms of outdoor
recreation, however a substantial limitation to its development
are restrictions in transporting bicycles in means of public transport.
In order to improve the situation various lines in the Czech
Republic are operated by buses adapted to bicycle transporting. So
called cyclobuses connect sources of tourist traffic (bigger cities, tourist
centres) with higher mountain ranges and tourist attractions.
Nowadays they operate on tens of routes in several regions, some
of which are presented in the paper. The main aim of the article
is to analyse this specific offer – course and connections between
routes, timetables, rules of bicycle transporting and forms of promotion
– in order to propose some model organisational solutions,
possible to introduce in other countries, also in Poland. One of the
oldest and most developed networks of cyclobuses – in the region
of Orlické Mountains – was more precisely examined. The shape of
the network in selected years was analysed using coefficients originating
from the graph theory, also changing number of services
was inspected. As far as other cases (Karkonosze Mountains, Czech
Paradise, Karlovy Vary region) only present situation was presented.
According to conducted studies the system of cyclobuses is an important
part of the Czech public transport and makes accessible the
most attractive areas.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00