Powiązanie funkcjonalności węzła przesiadkowego z planowaniem przewozów w sieci transportowej Relationships between the functionality of the interchange node and planning of connections in the transport network
Punktem wyjścia rozważań są wymagania poprawy funkcjonalności
węzła przesiadkowego w naziemnym miejskim transporcie
publicznym (integrującego tramwaje, autobusy, ewentualnie trolejbusy).
Poprawa funkcjonalności ma tu dotyczyć przede wszystkim zwiększenia
przepustowości węzła (umożliwienia obsługi większej liczby kursów/
pojazdów) i ograniczenia strat czasu poprzez redukcję zatrzymań
i nieuzasadnionych postojów, przy zachowaniu jego zwartości i wygody
podróżnych. Ta część artykułu bazuje na analizie funkcjonujących węzłów
oraz publikacji ich dotyczących (w tym autorskich). Sformułowane
są zalecenia odnośnie pożądanej formy węzła (jako rozwiązanie docelowe).
Wskazuje się także możliwe kierunki i sposoby przekształceń
istniejących obiektów. Jednym z zaleceń jest uproszczenie liczby relacji
w ramach węzła, co ma wpływ na planowanie całej sieci transportu
publicznego w skali miasta czy nawet aglomeracji. Dotyczy to układu
linii, liczby kursów, lokalizacji i rozplanowania węzłów itp. Te aspekty
wpływu zmian formy poszczególnych węzłów na planowanie i modelowanie
przewozów w całej sieci są główną częścią artykułu. W artykule
przedstawiono uwagi ogólne oraz przykład konkretnych przekształceń
wybranego węzła we Wrocławiu. Celem proponowanych działań (rozwiązań)
jest umożliwienie zwiększenia liczby połączeń w sieci, redukcja
strat czasu i, w konsekwencji, pozyskanie większej liczby pasażerów
(zmiany w podziale zadań przewozowych). W końcowej części artykułu
zainicjowana jest dyskusja nad tym, jak wyżej opisane uwarunkowania
można uwzględnić w modelowaniu podróży.
The requirements to improve the functionality of the interchange
node in above-ground urban public transport (integrating
trams, buses or trolleybuses) are the starting point for the considerations.
The improvement of functionality is to be mainly related to
increasing the capacity of the node (enabling the servicing of a larger
number of courses / vehicles) and limiting delays by reducing detentions
and unjustified stops, while maintaining its compactness
and convenience for travelers. This part of the article is based on the
analysis of functioning nodes and publications regarding them (including
author’s). Recommendations are formulated regarding the
desired form of the node (as a target solution). The possible directions
and ways of transforming existing objects are also indicated. One of
the recommendations is to simplify the number of relations within
the node, which affects the planning of the entire public transport
network in the scale of the city or even the agglomeration. This applies
to the layout of the line, the number of courses, the location
and layout of nodes, etc. These aspects of the impact of changing
the form of individual nodes on planning and modeling of transport
throughout the network are the main part of the article. General
comments and an example of specific transformations of the selected
node in Wrocław are presented. The goal of the proposed activities
(solutions) is to enable an increase in the number of connections in
the network, reduction of delays and, as a consequence, acquisition
of a larger number of passengers (changes in the modal split). The
discussion on how the conditions described above can be taken into
account in travel modeling is initiated in the final part of the article.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00