Metoda i projektowanie badań typu Integrated-Hierarchical Information Integration na potrzeby wyceny atrybutów jakościowych usługi transportowej Method and design of an Integrated-Hierarchical Information Integration study for transport service quality features’ valuation
Przedmiotem artykułu jest opis metody Integrated-
Hierarchical Information Integration (I-HII). Jest to jedyne podejście
pozwalające na skuteczne uwzględnienie kilkunastu różnych atrybutów
jakościowych w modelu wyboru środka transportu. W artykule opisano
także rezultaty przeprowadzonego przez autorów badania, dotyczącego
agregowania atrybutów jakościowych, zrealizowanego w celu zaprojektowania
scenariuszy wywiadów I-HII. Metoda I-HII polega na modelowaniu
wyboru za pomocą danych uzyskanych w wyniku eksperymentów,
dotyczących deklarowanych preferencji (stated choice), przy czym poszczególne
atrybuty jakościowe są grupowane (agregowane). W pojedynczym
wywiadzie jedna grupa atrybutów prezentowana jest w sposób rozagregowany,
pozostałe zaś – w sposób zagregowany. W ten sposób omija się
ograniczenia percepcji respondentów, jakie występują przy jednoczesnym
zaprezentowaniu kilkunastu atrybutów jakościowych. Wybór atrybutów
oraz sposób ich pogrupowania nie powinien mieć charakteru arbitralnie
narzuconego przez badaczy, lecz powinien wynikać z analizy powiązań
identyfikowanych przez respondentów. Stąd też należy je ustalać empirycznie
w sposób indywidualny dla każdego projektu. Na potrzeby niniejszego
badania zostały przeprowadzone w pociągach SKM Trójmiasto
(próba 265 respondentów, wywiady CAPI). W ich wyniku wstępną listę
34 atrybutów jakościowych zawężono do trzech grup najważniejszych jakości
cząstkowych, liczących po trzy bądź cztery atrybuty. Są nimi: informacja
o rozkładzie jazdy (w tym: informacja o rozkładzie na peronach, informacja
o rozkładzie w Internecie, zapowiedzi / wyświetlacze pokazujące
opóźnienia i zakłócenia), czas przejazdu oraz jego stałość (czas przejazdu,
częstotliwość, niezawodność, punktualność) oraz czystość i komfort (czystość
wewnętrzna pociągu, dostępność miejsc w pociągu, wygodne siedzenia)
oraz dodatkowo cena.
The paper describes an Integrated–Hierarchical
Information Integration (I–HII) modeling method. This is the only
approach, effectively allowing to include over a dozen different quality
attributes in a transport mode choice model. The paper includes
also results of the authors’ own research on aggregating quality
attributes, conducted in order to design I–HII interview scenarios.
The I–HII method bases on stated choice modeling input data,
whereas different quality attributes are grouped (aggregated). In
a single choice situation one group of attributes is presented in a disaggregated
way, and all the other groups – in an aggregated form.
This allows to overcome interviewees’ perception limits that occur,
when over a dozen of quality attributes is presented at one time. The
quality attributes’ choice and grouping shouldn’t be done arbitrarily
by researches, but should result from interviewees’ perception.
Therefore it should be determined for each research project empirically.
For the research 265 interviewees in the SKM Trójmiasto
trains have been conducted. This helped to limit the initial list of
34 quality attributes to three groups of three-four attributes. Price
should be a separate stand-alone attribute.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00