Funkcjonowanie pasa ruchu z dwiema grupami sygnałowymi na skrzyżowaniach z sygnalizacją Lane operation with non-standard signalized entries at intersections
W ostatnich latach na wybranych skrzyżowaniach
w Krakowie wdrożono w szerszym zakresie organizację ruchu, w której
nad jednym z pasów ruchu stosuje się dwa sygnalizatory należące
do różnych grup sygnałowych. Wówczas pojazdy dwóch relacji korzystające
z pasa ruchu mogą mieć w innym czasie przyznawany sygnał
zielony. Rozwiązanie to nie było dotychczas szczegółowo analizowane
pod kątem bezpieczeństwa i sprawności ruchu. W artykule przedstawiono
wstępne analizy bezpieczeństwa dla tego typu rozwiązań w oparciu
o dane wypadkowe zebrane ze skrzyżowań w Krakowie. Głównym
celem artykułu jest przedstawienie sposobu obliczania przepustowości
pasa ruchu sterowanego dwiema grupami sygnałowymi, bazującego
na prawdopodobieństwie wystąpienia blokowania się pojazdów jednej
relacji przez drugą. Opracowany model obliczeniowy zweryfikowano
za pomocą symulacji komputerowej. Wyniki wskazują, że opisywane
rozwiązanie może być bezpiecznym i skutecznym środkiem poprawy
warunków ruchu na skrzyżowaniu.
In recent years a new type of traffic lane operation has been
introduced on selected signalized intersections located in Cracow. The
main idea of non-standard signalized entries is to use two independent
signal groups for traffic movements using at one lane. This scenario
has not been analyzed yet in terms of road safety and traffic
progression in details. The article presents preliminary safety analysis
based on accident data for intersections located in Cracow. The main
aim of the article is to present methodology of capacity calculation of
one lane entry with two independently signalized movements. The
calculation procedure is based on probability of obstructing the entry by vehicles reacting to particular red signal, while another signal
group is green. Developed calculation procedure has been verified by
microsimulation. The results show that described traffic lane operation
may function as safe and effective solution which contribute with
improvement of situation at the intersection.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00