Zarówno w Polsce, jak i na świecie, coraz częściej używanym
środkiem transportu staje się rower. Niestety, wraz ze wzrostem
popularności, rośnie również liczba wypadków drogowych, w których
biorą udział rowerzyści. Współcześnie przeprowadzane są liczne badania
naukowe mające określić czynniki wpływające na bezpieczeństwo w ruchu
drogowym. W ich efekcie dowiedziono, że istnieje pozytywny wpływ
właściwego oświetlenia na bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego.
Wynika on bezpośrednio z fizjologii widzenia. W pracy przedstawiona
została literaturowa analiza wpływu oświetlenia na bezpieczeństwo w rowerowym
ruchu drogowym. Ogólnie przyczyny wypadków drogowych
z udziałem rowerzystów są klasyfikowane jako: nieprzestrzeganie zasad
ruchu drogowego, brak odpowiedniego oświetlenia dróg i poboczy oraz
słaba widoczność. Główną przyczyną słabej widoczności rowerzystów
znajdujących się w warunkach zmierzchowych i nocnych jest to, że niska
luminancja i mały kontrast obiektu przekłada się na wydłużenie u człowieka
czasu przetwarzania informacji docierającej do układu widzenia.
Skutkuje to między innymi wydłużeniem drogi hamowania pojazdu, a co
za tym idzie zwiększa się niebezpieczeństwo zaistnienia wypadku.
Both in Poland and all around the world bicycles are
increasingly used as a transport mean. Unfortunately, together
with growth of their popularity also the number of road accidents
involving cyclists is growing. Generally, causes of these accidents
are classified as: failure to comply with traffic rules, lack
of proper lighting of roads and roadsides and poor signage and
visibility of cyclists moving along the road. Nowadays, numerous
scientific studies designed to determine the factors affecting
road traffic safety are carried out. This researches have proved
that there is a positive impact of lighting on the safety of road
users. It stems directly from the physiology of vision. Literature
analysis of the impact of bicycle lighting equipment on road traffic
safety is presented in this article. The main cause of poor visibility
of cyclists in the dusk and night conditions is the fact that
low brightness and low contrast of subjects cause longer time of
the processing time of information into the human vision system.
This results in longer breaking distance of vehicle and increases
danger of the accident.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00