Dynamika rozwoju transportu trolejbusowego w Gdyni
stymulowana była przede wszystkim czynnikami zewnętrznymi (sytuacja
na rynku paliw płynnych, dostęp do bezzwrotnych funduszy unijnych
i rozwój transportu autobusowego) i polityką transportową miasta.
Silna i stabilna pozycja rynkowa transportu trolejbusowego w Gdyni jest
efektem prowadzonych kompleksowych działań inwestycyjnych i organizacyjno-
zarządczych. Znajdują one swoje odzwierciedlenie w poprawie
oceny cząstkowych parametrów jakościowych transportu trolejbusowego.
Oczekiwane działania władz Gdyni względem transportu trolejbusowego,
formułowane przez mieszkańców Gdyni, stanowią podstawę dla
jego dalszego rozwoju. Zdecydowanemu obniżeniu w tym okresie uległ
odsetek mieszkańców chcących zastąpienia linii trolejbusowych liniami
autobusowymi i w 2013 roku był on porównywalny z odsetkiem osób
oczekujących zastąpienia linii autobusowych liniami trolejbusowymi. Do
blisko 56% w 2013 roku wzrósł odsetek mieszkańców chcących utrzymania
istniejących proporcji między transportem trolejbusowym i autobusowym.
Dwukrotnie wzrósł udział mieszkańców oczekujących tworzenia
nowych linii trolejbusowych. Przesłankami mającymi wpływ na dalszy
rozwój transportu trolejbusowego w Gdyni są czynniki o charakterze
ekologicznym (brak lokalnych emisji, niski poziom emisji hałasu), eksploatacyjnych
(priorytetyzacja zbiorowego transportu miejskiego i długi
okres eksploatacji pojazdów trolejbusowych), technologicznych (stopniowe
uniezależnianie się pojazdów od sieci zasilającej), ekonomicznych
(uwzględnianie efektów zewnętrznych), politycznych i wizerunkowych.
Dynamics of trolleybus transport development in Gdynia
was mainly stimulated by external factors (situation on liquid fuel
markets, access to subsidies of European Union and development
of the bus transportation) and transport policy of the city. Strong
and stable market position of trolleybus transport in Gdynia is an
effect of complex investment, organizational and managerial activities.
They are being reflected in the improvement of partial quality
parameters of trolleybus transport.Citizens’ opinions on the future
approach of local government in regards to the trolleybus transport
form the base of its further development. Percentage of citizens that
wanted to replace trolleybus lines with bus lines has been decreased
and was comparable to the share of respondents expected an opposite
action. More than half of the inhabitants prefer to maintain the
existing proportion between trolleybus and bus transport. Number
of citizens expecting implementation of new trolleybus lines was
doubled between 2002 and 2013. Determinants influencing further
development of trolleybus transport in Gdynia are ecological factors
(lack of local emissions, low level of noise), exploitation factors (priority
for public transport vehicles and long life cycle of trolleybuses),
technological factors (gradual independence of the vehicles from the
catenary), economical factors (taking into account external costs),
political and image factors.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00