Analiza zmian liczby przewożonych pasażerów w transporcie zbiorowym w Krakowie w latach 2004–2014 Analysis of changes in the number of public transport’s passengers in Cracow in the years 2004–2014
Znajomość liczby przewożonych pasażerów w miejskim
transporcie zbiorowym jest ważna z punktu widzenia właściwego planowania
dostosowania podaży do popytu. Artykuł ma na celu ocenę
zmian w liczbie przewożonych pasażerów w transporcie zbiorowym
w Krakowie w latach 2004–2014, w związku z pracami przygotowawczymi
do podjęcia decyzji o budowie pierwszej linii metra. Liczbę
przewożonych pasażerów szacowano trzema metodami: metodą GUS,
metodą badania struktury biletów wykorzystywanych przez pasażerów
i metodą zliczania rzeczywistej liczby pasażerów korzystających
z pojazdów transportu publicznego w reprezentatywnych dniach.
Treść artykułu uzupełniono o charakterystykę przewozów na podstawie
badań rzeczywistej liczby przewożonych pasażerów w 2014 roku
(nierównomierności przewozów sobota – dzień roboczy, niedziela –
dzień roboczy oraz nierównomierności przewozów w dobie). Z przeprowadzonej
analizy wynika, że w roku 2014 przewieziono na terenie
Krakowa 351 milionów pasażerów, co oznacza wzrost o około 16%
w stosunku do roku 2004 (metoda badań struktury wykorzystywanych
biletów) lub 5% (metoda pomiarów rzeczywistych). Są to wielkości
pokazujące na potrzebę poszukiwania wydajniejszych środków
transportu. Na koniec, dysponując szczegółowymi wynikami badań
liczby wsiadających pasażerów na wszystkich przystankach miasta,
zsumowano ich liczbę na wszystkich obecnych przystankach wzdłuż
planowanej pierwszej linii metra, pokazując potencjalną liczbę pasażerów
metra.
Knowledge of the number of urban public transport’s
passengers is significant in the reference to the planning of proper
adjustment supply to the demand. The article is to evaluate the
change in the number of public transport ‘s passengers in Cracow
from 2004 to 2014 in connection with preparatory works before
decision on the implementation of the first line of subway. The
number of conveyed passengers has been assessed with three methods:
the GUS method; method of research on the structure of
purchased tickets and method of calculating of the number of passengers
travelling by public transport in selected days. The article
has been completed with characteristics of travels on the basis of
researches on real number of transported passengers in 2014 (inequality
of transport Saturday-working day, Sunday-working day,
inequality of travels in twenty four hours). The analysis results
with the information that 351 million of passengers were transported
in Cracow in 2014 which is 16% increase comparing to
2004 (method of research on the structure of purchased tickets)
or 5% (method of real measurement). Those numbers show the
need to search for more effective transport means. Finally, having
received detailed results of the research on the number of subway’s
passengers (getting on at all stations of the planned 1st subway-
’s line) the prospective number of subway’s passengers has been
presented.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00