Nowelizacja z 2018 r. (art. 52 § 2a kodeksu wyborczego) jako gwarancja realizacji czynnego prawa wyborczego przez osoby niepełnosprawne. Analiza zarysu procesu legislacyjnego i aspekty teoretycznoprawne
Nowelizacja z 2018 r. (art. 52 § 2a kodeksu wyborczego) jako gwarancja realizacji czynnego prawa wyborczego przez osoby niepełnosprawne. Analiza zarysu procesu legislacyjnego i aspekty teoretycznoprawne Amendment of 2018 (article 52 §2a of the Polish Electoral Code) as a guarantee of the implementation of active voting rights by disabled people. Analysis of the outline of the legislative process and theoretical and legal aspects
Przedmiotem rozważań poczynionych w artykule jest analiza teoretyczno-prawna nowelizacji polskiego prawa wyborczego odnoszących się do zagadnienia zapewnienia osobom niepełnosprawnym udziału w procedurze wyborczej. Analizie zostaje poddany zarys procesu legislacyjnego zainicjowanego wniesieniem poselskiego projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu zwiększenia udziału obywateli w procesie wybierania, funkcjonowania i kontrolowania niektórych organów publicznych (w szczególności poprzez dodanie §2a do art. 52 kodeksu wyborczego), akty normatywne z zakresu prawa wyborczego, prawa ubezpieczeń, poglądy doktryny prawa. W niniejszym artykule Autor udzieli odpowiedzi na pytanie o to, czy nowelizacja art. 52 kodeksu wyborczego polegająca na dodaniu do niego § 2a ma charakter techniczny, czy gwarancyjny? Autor przeprowadzi polemikę, podczas której wykaże, że polskie prawo wyborcze przyjmuje prawną definicję niepełnosprawności. Ponadto, zostanie ustalone, jakie przyczyny niepełnosprawności mogą uzasadniać dobrodziejstwo skorzystania z art. 52 § 2a kodeksu wyborczego.
The subject of the considerations made in the article is the theoretical and legal analysis of the amendment to the Polish electoral law relating to the issue of ensuring participation of disabled people in the electoral procedure. The outline of the legislative process initiated by submitting a deputy’s bill to amend certain acts in order to increase the participation of citizens in the process of electing, functioning and controlling certain public authorities (in particular by adding § 2a to article 52 of the electoral code), normative acts in the field of electoral law, insurance law, legal doctrine views are analyzed. In the article, the author answers the question whether the amendment to art. 52 of the electoral code, consisting of adding § 2a to it, is technical or warranty? The author conducts a polemic, during which he shows that Polish electoral law adopts the legal definition of disability. In addition, it is determined what causes of disability may justify the benefit of using art. 52 § 2a of the electoral code.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE W OKRESIE WAKACYJNYM BIBLIOTEKA BĘDZIE FUNKCJONOWAŁA W ZMIENIONYCH GODZINACH::
od 15 do 31 lipca:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna:
9.00 - 15.00
(poniedziałek-piątek)
Czytelnia Działu Zbiorów Specjalnych:
9.00 - 15.00
(poniedziałek-piątek)
od 1 do 31 sierpnia:
BIBLIOTEKA BĘDZIE NIECZYNNA
UWAGA:
Zwrotu wypożyczonych materiałów można dokonać u dyżurującego bibliotekarza w Wypożyczalni Głównej od 9.00 do 15.00.
Na pozycje, których termin zwrotu przypadnie od 1 do 31 sierpnia, wprowadzona zostanie prolongata (nowy termin zwrotu – 6 września).