Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

La conception structurale de la théorie du developpement de la connaissance scientifique chez F. Gonseth

Tytuł:
La conception structurale de la théorie du developpement de la connaissance scientifique chez F. Gonseth
Structural approach to Gonseths theory of the development of scientific cognition
Strukturalne ujęcie gonsethowskiej teorii rozwoju poznania naukowego
Autorzy:
Kaczmarek, Jerzy
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/1918973.pdf
Data publikacji:
2020-10-27
Wydawca:
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II. Towarzystwo Naukowe KUL
Źródło:
Roczniki Filozoficzne; 1993, 41, 3; 83-86
0035-7685
Język:
francuski
Prawa:
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Artykuł jest pewnym krokiem w kierunku zbliżenia epistemologii Gonsetha do epistemologii genetycznej Piageta. Aby porównać koncepcję Gonsetha z analogicznymi poglądami Piageta, należy wypracować wspólną płaszczyznę porównawczą, tzn. trzeba osiągnąć taki sam stopień abstrakcji. W tym celu proponuję ująć zrekonstruowane poglądy Gonsetha w ramy struktur dynamicznych, abstrahujących od treści bezpośrednio związanych z nauką. Takie ujęcie strukturalne może być także uważane za weryfikację filozofii Gonsetha w świetle psychologicznych badań dokonanych przez Piageta. Teoria naukowa, baza techniczna i intuicja − poprzez określone sprzężenia − wyznaczają strukturę poznawczą, która nie jest nam dana z góry. To znaczy, każda struktura tego typu wywodzi się z wcześniejszej w wyniku pewnych przekształceń. Ponadto każda z nich jest otwarta na dalszy rozwój. Akomodując się do zakłóceń zewnętrznych, struktury poznawcze dążą do osiągnięcia stanu równowagi wewnętrznej, co wiąże się z asymilacją nowych elementów poznawczych. W wyniku takiego procesu struktura może doznać głębokich transformacji. Pewne podobieństwa porównywanych koncepcji zarysowują się więc w odniesieniu do rozwoju poznania w ogóle i rozwoju struktur operacyjnych wypracowanych przez podmiot. Takie strukturalne ujęcie filozofii nauki może przyczynić się do wypracowania płaszczyzny porównawczej frankofońskiego neoracjonalizmu, którego Gonseth, Piaget oraz Bachelard są czołowymi twórcami.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies