La Trinità, la famiglia umana e la comunità religiosa. Opportunità e limiti delle analogie trinitarie Trójca Święta, rodzina ludzka i wspólnota zakonna. Możliwości i ograniczenia analogii trynitarnych
Reflection about God makes use of analogies. The inspired language of
the Bible is analogical as well. Among various analogies we have the analogy between
the Trinity and the human family. The Triune God is the foundation and model
for the family, and the family is a picture of the mystery of the Trinity. The analogy
between the Trinity and the family developed in the first millennium in the East. It
was not appreciated in the West, as St Augustine was critical of it. It reappeared in
the 19th century, particularly after the Second Vatican Council, even in the teaching
of the Popes. After the Council, the idea of the Trinitarian model of the life of religious communities was also taken up and developed. Every analogy, however, has its
limitations which must be taken into account in order to teach about God adequately
and at the same time to be able to draw practical conclusions from the mystery of God
concerning human life. Yet, some theological and pastoral exaggeration is noticeable
in presenting the analogy between the Triune God and the human family, especially
the religious community. Some caution is necessary, therefore, to prevent a pious
but abstract rhetoric, far from everyday life, when pointing to the ideal. The Trinity
should be an inexhaustible source for a better individual and communal life, but it
is all the more worth remembering the teaching of the Fourth Lateran Council that
“between Creator and creature no similitude can be expressed without implying an
even greater dissimilitude” (DH 806).
Mówienie o Bogu wymaga posługiwania się analogiami. Także natchniony język Biblii jest analogiczny. Wśród różnych analogii mamy analogię pomiędzy
rodziną ludzką i Trójcą Świętą. Bóg w Trójcy Jedyny jest tutaj fundamentem i modelem dla rodziny, az drugiej strony rodzina jest obrazem tajemnicy Trójcy. Analogia
rodzinno-trynitarna rozwijała się w pierwszym tysiącleciu na Wschodzie. Na Zachodzie
nie była ceniona, jako że krytyczny wobec niej stosunek wyraził św. Augustyn. Pojawiła
się na nowo w XIX wieku, szczególnie po Soborze Watykańskim II, w tym w nauczaniu
papieży. Także po Soborze została podjęta i rozwinięta idea o trynitarnym modelu życia
wspólnot zakonnych. Każda analogia ma jednak swoje ograniczenia, które powinny
być wzięte pod uwagę, by mówić o Bogu adekwatnie, a zarazem by móc wyciągnąć
z tajemnicy Boga praktyczne wnioski dotyczące życia człowieka. Tymczasem nie brakuje teologiczno-pastoralnej przesady w przedstawianiu analogii pomiędzy Bogiem
w Trójcy Jedynym a ludzką rodziną, aszczególnie wspólnotą zakonną. Trzeba zatem
uważać, aby wskazywanie na ideał nie prowadziło do tyleż pobożnej, co abstrakcyjnej
retoryki, dalekiej od konkretnego życia. Trójca Święta powinna być niewyczerpanym
źródłem do lepszego życia w wymiarze indywidualnym i wspólnotowym, ale tym
bardziej warto pamiętać o nauczaniu Soboru Laterańskiego IV, że „gdy wskazujemy
na podobieństwo między Stwórcą i stworzeniem, to zawsze niepodobieństwo między
nimi jest jeszcze większe” (DH 806).
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00