Tytuł pozycji:
Błędy ortograficzne w pracach uczniów liceum na tle postulatów uproszczenia pisowni
- Tytuł:
-
Błędy ortograficzne w pracach uczniów liceum na tle postulatów uproszczenia pisowni
Spelling errors in the works of high school students against the background of postulates to simplify spelling
- Autorzy:
-
Radys, Zuzanna
- Powiązania:
-
https://bibliotekanauki.pl/articles/1916567.pdf
- Data publikacji:
-
2019-12-10
- Wydawca:
-
Uniwersytet Gdański. Wydział Filologiczny
- Źródło:
-
Język - Szkoła - Religia; 2020, 14, 4
2080-3400
- Język:
-
polski
- Prawa:
-
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
- Dostawca treści:
-
Biblioteka Nauki
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W artykule zwrócono uwagę na pojawiające się w różnych źródłach głosy podnoszące kwestię dużej trudności reguł polskiej ortografii i postulaty jej znaczącej reformy (zwłaszcza w zakresie pisowni u – ó, ż – rz, ch – h). Następnie przedstawiono wyniki analizy prac uczniów jednego z gdańskich liceów ogólnokształcących i wybrane z nich błędy ortograficzne. Zakwalifikowano je do sześciu grup: pisownia wielką i małą literą, pisownia łączna i rozdzielna, pisownia wybranych typów formacji słowotwórczych i form fleksyjnych, pisownia samogłosek nosowych oraz połączeń om, em, on, en, pisownia wyrazów z ó, u, rz, ż, ch, h oraz inne błędy.
The article highlights voices appearing in various sources raising the issue of the great difficulty of the rules of polish spelling and the postulates of its significant reform (especially in the spelling of u – ó, ż – rz, ch – h). Then, the results of the analysis of the works of students of one of high schools in Gdańsk and selected spelling errors are presented. They were classified into six groups: uppercase and lowercase, joint and separate spelling, spelling of selected types of word-formation and inflectional forms, spelling of nasal vowels and combinations om, em, on, en, spelling of words z ó, u, rz, ż, ch, h and other errors.