Do investment incentives matter in multinational enterprises location choices? The case of the Lodz Province Czy zachęty inwestycyjne mają znaczenie dla wyboru lokalizacji przez przedsiębiorstwa z kapitałem zagranicznym? Przypadek województwa łódzkiego
Background: Theoretically, any country or region in the world whose political and economic situation is stable and predictable can become a potential optimal investment location for multinational enterprises (MNEs). Nevertheless, some locations are doing better than others. In trying to explain why that is the case, the author has taken a closer look at investment incentives viewed as factors that may have an impact on the attractiveness of business locations. MNEs are seeking to find sites in other countries where they could successfully develop their business projects and are looking closely at economic viability of their undertakings. On the other hand, national and local governments in different countries across the world deploy diverse incentives financed from public coffers to attract foreign investors. Supporting foreign direct investment (FDI) through targeted incentive schemes is a subject that for some time has been thoroughly debated by economists and the international business community.
Research purpose: National, regional, and local authorities together with business environment institutions have a significant role in attracting (and retaining) foreign investors. They are equipped with economic policy instruments which, if used properly, may become incentives to MNEs looking for favourable business locations. The hereto discussed study aims to assess the role the host country measures play in location decisions of companies with foreign capital.
Methods: It is based on the results of a questionnaire-based survey conducted by the author in Poland. The study was carried out using the quantitative PAPI (Pen And Paper Personal Interview) method while responses provided by MNEs managers were examined by calculating their distributions as well as other statistical measures.
Conclusions: The wide array of investment incentives offered to foreign investors can be divided into several ‘thematic’ groups of diverse significance. In the below discussed study, most respondents – managers of MNEs which invested in Poland – declared that the availability of State aid schemes was not the main driver in their location decisions which were motivated primarily by cost-related factors. Available surveys that investigate the situation across the world (also in Poland) do not provide sufficient evidence to make a clear-cut assessment of the efficiency.
Przedmiot badań: Każdy kraj lub region na świecie, którego sytuacja gospodarcza i polityczna jest relatywnie stabilna i przewidywalna, może stać się atrakcyjną lokalizacją dla przedsiębiorstw międzynarodowych. Niemniej jednak niektóre państwa radzą sobie lepiej niż inne w przyciąganiu zagranicznych inwestycji bezpośrednich. Próbując wyjaśnić, dlaczego tak się dzieje, autor przyjrzał się bliżej zachętom inwestycyjnym.
Cel badawczy: Władze krajowe, regionalne i lokalne wraz z instytucjami otoczenia biznesu odgrywają istotną rolę w przyciąganiu (i utrzymaniu) inwestorów zagranicznych. Są one wyposażone w instrumenty polityki gospodarczej, które mogą stać się atrakcyjną zachętą dla przedsiębiorstw międzynarodowych poszukujących korzystnych lokalizacji. Badanie ma na celu ocenę roli, jaką instrumenty kraju przyjmującego odgrywają w decyzjach lokalizacyjnych przedsiębiorstw z kapitałem zagranicznym.
Metoda badawcza: Wykorzystano wyniki ankiety przeprowadzonej przez autora wśród inwestorów zagranicznych zlokalizowanych w województwie łódzkim. Badanie przeprowadzono metodą ilościową PAPI (Pen And Paper Personal Interview). Przeanalizowano rozkłady oraz inne miary statyczne odpowiedzi udzielonych przez menedżerów przedsiębiorstw międzynarodowych.
Wyniki: Szeroki wachlarz zachęt inwestycyjnych oferowanych inwestorom zagranicznym można podzielić na kilka grup o różnym znaczeniu. W badaniu większość respondentów zadeklarowała, że dostępność programów pomocy publicznej nie była głównym czynnikiem wpływającym na ich decyzje lokalizacyjne, motywowane przede wszystkim czynnikami kosztowymi. Także dostępne badania nie dostarczają wystarczających dowodów, aby dokonać jednoznacznej oceny skuteczności zachęt inwestycyjnych w przyciąganiu (i utrzymywaniu) ZIB. Niemniej jednak większość z nich pozwala wnioskować, że zachęty mają drugorzędne znaczenie dla decyzji lokalizacyjnych przedsiębiorstw międzynarodowych.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00