W artykule przedstawiono sterownik silnika prądu stałego DC do obsługi zestawu
silników DC. Silniki elektryczne prądu stałego są elementami
wykonawczymi bardzo często stosowanymi w układach regulacji.
Podstawowymi zaletami tych silników są: duży moment obrotowy, dobra
sprawność oraz małe wymiary [L. 1, 2]. Dzięki temu mogą być stosowane do
regulacji siły, momentu, przemieszczenia w różnego typu testach
tribologicznych [L. 3].
Opisywany sterownik charakteryzuje się pracą w podwójnej pętli sprzężenia
zwrotnego. Umożliwia on stabilizację prędkości obrotowej silnika i/lub zachowanie
stałej, zadanej odległości od obiektu badanego lub przeszkody. Pozwala on na
współbieżną pracę wielu silników elektrycznych. Może sterować silnikiem ze
zintegrowaną przekładnią mechaniczną, wbudowanym enkoderem, tachoprądnicą
lub hamulcem. Posiada izolowane galwanicznie wejścia i wyjścia cyfrowe oraz
wejścia analogowe do współpracy z optycznymi czujnikami odległości.
Przedstawiono przykład zastosowania sterownika w repozytorium z regałami
przesuwnymi o napędzie elektrycznym. Sterownik ten może być również
wykorzystany do budowy aparatury do badań tribologicznych, która jest projektowana
i produkowana w ITeE – PIB. W testerach T-17 i T20 stosowane są
silniki DC, lecz zdecydowana większość wytwarzanych urządzeń tribologicznych
(T-01, T-05, T-10, T-11, T-15, T-20) posiada asynchroniczne silniki prądu
zmiennego.
A motor controller that allows for concurrent operation of many electric
motors is described in the article. The motor controller is characterized by
working in a dual feedback loop. It allows one to stabilize the engine speed
and/or maintain a constant, predetermined distance from the test object or
obstacle. This controller provides high quality control, with long, troublefree
operation while maintaining the safety of both people and controlled
objects. Further work will be carried out towards the optimization of the
control algorithms in order to reduce the number of lines of communication
between controllers. The presented controller can also be used in drives of battery-powered electric vehicles, appliances controlled by DC motors, and
machines and devices with DC motors with extended demands on energy
supply and the dynamics of movement. The controller can also be used to
build tribological test apparatus, which is designed and manufactured in
ITeE – PIB. There is an alternative solution in tribological testers in which
asynchronous AC motors and control inverter (T-01, T-05, T-10, T-11,
T-15, and T-20) are currently used. It can also be used to automate the
setup load on test rigs.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00