Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Properties of a Tribological System with a Diamond-Like Carbon Coating Lubricated with Environmentally Friendly Cutting Fluid

Tytuł:
Properties of a Tribological System with a Diamond-Like Carbon Coating Lubricated with Environmentally Friendly Cutting Fluid
Właściwości systemów tribologicznych z powłokami diamentopodobnymi smarowanymi wybranymi proekologicznymi cieczami
Autorzy:
Kowalczyk, J.
Milewski, K.
Madej, M.
Ozimina, D.
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/190082.pdf
Data publikacji:
2018
Wydawca:
Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Mechaników Polskich
Tematy:
non-toxic cutting fluid
a-C:H:Si coating
100Cr6 steel
friction
wear
nietoksyczne chłodziwo
powłoka a-C:H:Si
stal 100Cr6
tarcie
zużycie
Źródło:
Tribologia; 2018, 281, 5; 19-26
0208-7774
Język:
angielski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
This article presents experimental results obtained for an a-C:H:Si coating deposited on a 100Cr6 steel disc in sliding contact with a 100Cr6 steel ball in the presence of zinc aspartate-based cutting fluid. The study involved scanning electron microscopic examinations, contact angle measurements, tribological tests, and surface texture analysis. The experimental data suggest that the tribological properties of the diamond-like carbon (DLC) coating are satisfactory and that the non-toxic cutting fluid is well-suited to replace conventional fuels, which are toxic.

Przedstawiono wyniki badań tribologicznych powłoki a-C:H:Si naniesionej na stali 100Cr6. Badania te przeprowadzono na testerze T-01 M pracującym w skojarzeniu trącym kula–tarcza w ruchu ślizgowym. Testy zrealizowano w warunkach tarcia technicznie suchego i ze smarowaniem chłodziwem zawierającym asparginian cynku oraz konwencjonalnym chłodziwem na bazie oleju mineralnego. Ponadto wykonano badania identyfikacji pierwiastków wchodzących w skład powłoki a-C:H:Si, pomiar kąta zwilżania oraz analizę struktury geometrycznej powierzchni tarcz przed oraz po testach tribologicznych. Zastosowane w badaniach nietoksyczne chłodziwo wpłynęło na zmniejszenie zużycia liniowego, co bezpośrednio wpłynęło na mniejsze ślady wytarcia. Powłoka a-C:H:Si charakteryzowała się zadowalającymi właściwościami tribologicznymi.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies