Stanowisko do badań układów sprzęgających w warunkach ich zwiększonej odporności na zużycie tribologiczne The stand for research of frictional interface system under conditions of increased their resistance to tribological wear
W referacie Badania maksymalnej odporności układów metali na zużywanie tribologiczne na zmodyfikowanej maszynie T-01, opublikowanym w Materiałach XXV Szkoły Tribologicznej, przedstawiono stanowisko badawcze do badań maksymalnej odporności na zużywanie tribologiczne. Obecnie wykonane zostało nowe urządzenie służące do badań odporności układów sprzęgających. W artykule omówiono jego konstrukcję oraz możliwości badawcze. Jest to zmodyfikowany układ typu trzpień–tarcza modelujący typowe warunki pracy tarczowego układu hamulcowego lub sprzęgłowego, ale z wymuszeniem temperatury strefy tarcia. Oprócz części mechanicznej stanowisko wyposażone jest w cyrkulator służący do ustalania i stabilizowania temperatury w strefie tarcia.
In the article of Research on maximal resistance of metallic body systems to tribological wear on modified T-01 test stand published in the Proceedings of XXV-th Tribological School were introduced used till then testers attends to research conditioned extortions of the temperatures of the zones of the frictions. At present was made new device servants to research of the resistance of interface systems. In the paper, its construction and exploratory possibilities are discussed. This is the modified system of the type pin-disc modelling typical working conditions of the disc braking system or of a disc clutching system, but with the extortion of the temperature of the zone of the friction. Except the mechanical part the stand equipped is into the circulator the attend to the settlement and stabilizing of the temperatures in the zone of the friction. Constructional foundations of the new tester use the physical model putting on that the tribology system is in a position to exchange the energy and the substance with the environment, whereat the reason of all changes happening in the system and on his limits are the work of the friction. It causes the increase of the internal energy of the system and its dissipation after the manner of the heat compensating mechanical dissipation that is the waste energy.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00