Wpływ nacisku jednostkowego na współczynnik tarcia statycznego wybranych par ślizgowych metal–polimer The influence of a unit load on the static friction coefficient value of selected metal–polymer friction pairs
Tematem przeprowadzonych badań było tarcie spoczynkowego występujące
w typowych skojarzeniach ślizgowych metal–polimer. W pracy opisano procedurę
badawczą oraz wyniki badań statycznego współczynnika tarcia μ0. Polimery
poddane badaniom to przede wszystkim polimery ślizgowe stosowane w budowie maszyn na łożyska, prowadnice i uszczelnienia. Wyselekcjonowane
materiały opisane w pracy to: polieteroeteroketon (PEEK), polieteroeteroketon
z włóknami węglowymi (PEEK BG), poliamid (PA 6), polietylen o ultrawysokim
ciężarze cząsteczkowym (PE-UHMW), polioksymetylen (POM), polioksymetylen
z 40% dodatkiem włókna szklanego (POM + 40GF), polioksymetylen
z 10% dodatkiem proszku politertafluoroetylenu (POM + 10% PTFE), politetrafluoroetylen
(PTFE), politetrafluoroetylen z 40% dodatkiem proszku brązu
(PTFE +40% Brąz), politereftalanetylenu (PET) i polisulfon (PSU). W ramach
badań współpracowały one ze stalami: C45, hardox 500 oraz AISI 316L. Badania
prowadzono w ruchu liniowym, przemiennym dla węzła tarcia typu
trzpień–płytka. Eksperyment uwzględniał stałą wartość chropowatości powierzchni
elementu stalowego oraz czas spoczynku pomiędzy cyklami ruchowymi.
Dla badanych par ślizgowych zostały wyznaczone charakterystyki zależności
współczynnika tarcia statycznego μ0 od nacisku jednostkowego p w zakresie
0,1÷3,0 MPa. Uzyskane wyniki wyraźnie wykazują duży wpływ nacisku
jednostkowego na wartość współczynnika tarcia statycznego.
The main goal of the experiments was to determine the value of a static
friction coefficient for particular friction pairs. Each friction couple
consists of a plastic sample and a steel countersample. Pairs of materials
that were chosen for the tests are ones most frequently used for friction
nodes in machine design and many another branches of industry.
Understanding and ability to influence the value of COF allow the
reduction of energy losses and the design of more robust products. This
article contains the results of studies and the description of a static friction
coefficient μ0 testing procedure.
The selected plastics were PEEK, PEEK BG, PA 6, PE-UHMW, POM,
POM + 40GF, POM + 10% PTFE, PTFE, PTFE +40% Bronze, PET and
PSU (as a group of materials commonly used for bearings, guides and
gaskets etc.); and during the investigations, they rubbed together with
steels C45, Hardox 500, and AISI 316L. Each test consists in an induction
of reciprocating movement between the friction pair pin-plate-type. The
experiment assumed that the value of a steel element surface roughness and
the rest time between the cycles are constant. Characteristics describing the
dependence between the static friction coefficient and the unit pressure (of
range 0.1 – 3.0 MPa) were prepared for all selected rubbing pairs. The
results clearly indicate a meaningful influence of unit pressure on the value
of static COF.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00