Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Długie konsekwencje. Stan aktywności naukowej w państwach byłego bloku wschodniego a ich położenie geopolityczne

Tytuł:
Długie konsekwencje. Stan aktywności naukowej w państwach byłego bloku wschodniego a ich położenie geopolityczne
Long-term consequences: the level of academic activity in the states of the former Eastern Bloc and their geopolitical situation
Autorzy:
Jeran, Agnieszka
Kącka, Katarzyna
Piechowiak, Joanna
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/1872130.pdf
Data publikacji:
2021-06-30
Wydawca:
Wydawnictwo Adam Marszałek
Tematy:
blok wschodni
geopolityka
Federacja Rosyjska
umiędzynarodowienie nauki
naukometria
Eastern Bloc
geopolitics
the Russian Federation
internationalization of science
bibliometric impact
Źródło:
Athenaeum. Polskie Studia Politologiczne; 2021, 70; 245-256
1505-2192
Język:
polski
Prawa:
CC BY-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W wyniku rozpadu bloku wschodniego wiele państw uzyskało niepodległość i suwerenność, w tym zdolność do prowadzenia samodzielnej polityki naukowej. Celem artykułu jest odpowiedź na pytanie, czy podział geograficzny uwzględniający państwa europejskie i azjatyckie różnicował poziom ich aktywności naukowej (z wyłączeniem Federacji Rosyjskiej). Wyniki przeprowadzonych analiz wskazują, że państwa europejskie mają istotnie wyższy udział wydatków na badania i rozwój oraz zatrudniają znacznie większą liczbę pracowników w sektorze R&D (ang. research and development) niż państwa azjatyckie. Jednocześnie autorzy afiliujący w państwach azjatyckich mają nieznacznie wyższy udział publikacji pisanych we współpracy z autorami o afiliacji z innych państw, co może wskazywać na przyjęcie strategii intensyfikacji międzynarodowej współpracy naukowej.

Following the dissolution of the Eastern Bloc, many states gained independence and sovereignty, which included also the ability to pursue an independent research policy. The article aims to answer the question whether the geographybased division of these states into European and Asian ones (the Russian Federation is excluded here) corresponds to the differences in the level of academic activity. The results of the conducted analyses reveal that the European states spend a significantly higher share of the state budget on research and development as well as employ significantly more persons in R&D (research and development) sector than the Asian ones. Simultaneously, the authors affiliated to Asian countries have a slightly higher percentage of publications co-written with authors affiliated to other countries, which may suggest adoption of a strategy of intensification of international academic cooperation.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies