Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Arystoteles a idea demokracji

Tytuł:
Arystoteles a idea demokracji
Aristotle and the Idea of Democracy
Autorzy:
Kowalczyk, Stanisław
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/1857537.pdf
Data publikacji:
2002
Wydawca:
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II. Towarzystwo Naukowe KUL
Tematy:
państwo
demokracja
dobro wspólne
system polityczny
rząd
state
democracy
common good
political system
goverment
Źródło:
Roczniki Nauk Społecznych; 2002, 30, 1; 13-23
0137-4176
Język:
polski
Prawa:
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Aristotle regarded the state as a natural and self-sufficient society, its aim being common good of all citizens (except slaves and foreigners). This kind of good contains non only economic good, but also moral good including a group of virtues: equality, justice, obedience, and prudence. The work entitled Politics distinguishes three positive political systems: monarchy (the reign of one), aristocracy (the reigns of elites), and politeia (the reigns of many or all). Once these systems aiming at common good are deformed, they become systems carrying out particular interests: tyranny cares about the good of one, oligarchy about the good of elites, and democracy about the good of a people exclusively. An ideal system is politeia characterized by the government of all citizens for the good of the whole population of the country. Aristotle separated many forms of democracy, bering in mind a twofold criterion: juridic-procedural (the number of the roles and a technique of holding the power) and axiological (whether the aim of the state is the good of all, or only the good of some, e.g. the poor). The ancient-Greek thinker valued moderate direct democracy which he understood of the rule of all for the good of all. He was critical, however, about the radical form of democracy, such that assumed the primary role of law before ethics, and considering only the good of the people, that is a part of the citizens of the state.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies