Reducing friction with specialised hull coatings or air lubrication technologies has a potential reducing energy consumption and emissions in shipping. The EU project AIRCOAT combines both by developing a passive air lubrication technology inspired by nature that is implemented on a self-adhesive foil system. Besides validating the friction reduction it is of high interest to understand the underlying mechanism that causes the reduction. Therefore, a flow channel was designed, that creates a stationary turbulent flow within a square duct allowing for non-invasive measurements by laser doppler velocimetry. The high spatial resolution of the laser device makes recording velocity profiles within the boundary layer down to the viscous sublayer possible. Determination of the wall shear stress τ enables direct comparison of different friction reduction experiments. In this paper we validate the methodology by determining the velocity profile of the flat channel wall (without coatings). We further use the results to validate a CFD model in created in OpenFOAM. We find that velocities along the longitudinal axis are generally in good agreement between numerical and experimental investigations.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00