Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

To determine the stability of the metrobus in unstable driving modes

Tytuł:
To determine the stability of the metrobus in unstable driving modes
Autorzy:
Marchuk, Roman
Marchuk, Nazar
Sakhno, Volodymyr
Poliakov, Viktor M.
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/1838347.pdf
Data publikacji:
2021
Wydawca:
Sieć Badawcza Łukasiewicz. Przemysłowy Instytut Motoryzacji
Tematy:
metrobus roll
acceleration
stability
trailer
Źródło:
Archiwum Motoryzacji; 2021, 91, 1; 63-79
1234-754X
2084-476X
Język:
angielski
Prawa:
CC BY: Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Recently in many cities of the world began to introduce so-called «metrobus» or BRT (Bus Rapid Transit) systems, which became a cheaper alternative to the metro and other rail transport, in particular trams. The aim of the work is to determine the stability indicators of the metrobus in the transitional traffic modes, in particular when performing such manoeuvres as «steering wheel jerk» and «shuffle». For this purpose, the equations of metrobus plane-parallel motion are supplemented by equations of the links of the road train in the vertical plane by halopilation (tangage, trim) and roll. The critical straight-line speed of the three-link metrobus has been determined, which was 32,06 m/s, and this speed is independent of the corners of the steering wheels of the bus and the trailer links. It has been shown that as the steering wheel angle of the bus increases, the difference in the folding angles of the bus increases, with the second folding angle significantly exceeding the first, especially considering the roll of the metrobus body. It has been established that the greatest rolls and loads of the metrobus axles are those of the last trailer, which is the limiting factor for the critical speed. The lateral accelerations of individual metrobus links and their yaw velocity when performing the manoeuvre «steering wheel jerk» and «shuffle, Sl = 24 m», show that both the bus and the second trailer link are a limiting factor when performing various manoeuvres, but the acceleration value does not exceed the permissible 0.4 g, so its stability under these conditions is ensured.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies