Identyfikacja podmiotów i procedur zarządzania kryzysowego w sytuacjach zdarzeń z udziałem LNG1 Identification of crisis management actors and procedures for incidents involving LNG2
Gospodarka i przewożenie towarów dużego ryzyka wiąże się z możliwością powstania zagrożenia i sytuacji niebezpiecznych dla ludzi i otoczenia oraz środowiska naturalnego. Należy stale liczyć się z tym, że z przyczyn losowych lub świadomej działalności człowieka towary dużego ryzyka, czyli towary niebezpieczne nieodpowiednio przechowywane lub przewożone, mogą stanowić poważne zagrożenie. Tego typu towary mogą wzbudzać zainteresowanie, a także chęć pozyskania przez organizacje terrorystyczne lub grupy przestępcze. Brak odpowiedniego zabezpieczenia może być źródłem i początkiem powstania bardzo niebezpiecznej sytuacji kryzysowej. W Polsce systemem odpowiedzialnym za sprawne reagowanie na sytuacje kryzysowe (w tym też sytuacje powstałe z udziałem LNG) jest system zarządzania kryzysowego. Zasadnicze treści artykułu stanowią wyniki badań w zakresie identyfikacji elementów systemu zarządzania kryzysowego państwa w zapewnieniu bezpieczeństwa przewozu materiałów niebezpiecznych oraz określenie procedur reagowania na sytuacje kryzysowe z udziałem zdarzeń związanych z LNG. Treści artykułu to część wyników badań autora w ramach projektu badawczego-rozwojowego Innowacyjne stanowisko badawczo-treningowe „Trenażer LNG” służące do opracowania taktyki działań z wykorzystaniem sprzętu będącego na wyposażeniu PSP podczas zdarzeń LNG, realizowanego w Szkole Głównej Służby Pożarniczej.
The handling and transport of high-risk goods involves the possibility of hazards and dangerous situations that might arise for people and the natural environment. It must be constantly borne in mind that, for reasons of chance or deliberate human activity, high-risk goods, i.e. dangerous goods that are not properly stored or transported, may pose a serious risk. This types of goods may arouse the interest and desire of diverse terrorist organisations or criminal groups. The lack of adequate protection may be the source and beginning of a very dangerous crisis situation. In Poland, the system responsible for efficient response to crisis situations (including situations involving LNG) is the crisis management system. The main contents of the article comprise the results of research related to identifying elements of the state crisis management system in ensuring the safety of transport of hazardous materials and the determination of procedures for responding to crisis situations involving LNG events. The content of the article presents a part of results of the author’s research results as a part of the research-development project called Innovative Research and Training Station “LNG Trainer” used to develop operating tactics involving the use of equipment owned by the State Fire Service during LNG incidents, conducted at the Main School of Fire Service.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00