Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Wpływ oddziaływania paliw etanolowych E20 na degradację oleju silnikowego

Tytuł:
Wpływ oddziaływania paliw etanolowych E20 na degradację oleju silnikowego
The influence of E20 ethanol fuels on engine oil degradation
Autorzy:
Żółty, M.
Sacha, D.
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/1835412.pdf
Data publikacji:
2017
Wydawca:
Instytut Nafty i Gazu - Państwowy Instytut Badawczy
Tematy:
paliwo etanolowe
olej silnikowy
degradacja
ethanol fuel
engine oil
degradation
Źródło:
Nafta-Gaz; 2017, 73, 2; 109-118
0867-8871
Język:
polski
Prawa:
CC BY: Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Podstawowym celem podjętych badań było określenie wpływu paliw etanolowych zawierających 20% (V/V) bioetanolu na procesy degradacji smarowego oleju silnikowego, monitorowane za pomocą wybranych parametrów fizykochemicznych. Na obiekt badań, ze względu na właściwości lepkościowe i jakościowe, wytypowano olej silnikowy o klasie lepkości SAE 5W-30 i klasie jakości ACEA A5/B5 przeznaczony do smarowania silników samochodowych o zapłonie iskrowym typu flex-fuel. W ramach projektu przeprowadzono dwa testy na stanowisku silnikowym typu flex-fuel z zapłonem iskrowym zasilanego dwoma paliwami, skomponowanymi z: 80% (V/V) bazowej benzyny silnikowej + 20% (V/V) bioetanolu pierwszej generacji + pakietu dodatków uszlachetniających opracowanego w Instytucie Nafty i Gazu – Państwowym Instytucie Badawczym, 80% (V/V) bezołowiowej benzyny silnikowej (handlowa, uszlachetniona pakietem dodatków przez producenta) + 20% (V/V) bioetanolu pierwszej generacji. Stopień degradacji smarowego oleju silnikowego był określany zarówno w czasie trwania prób silnikowych (próbki pobrane po 200 h pracy silnika), jak również po zakończeniu jego eksploatacji (po 400 h pracy silnika, która była zrealizowana w czasie około 2 miesięcy).

The basic aim of this study was to determine the effect of fuel ethanol containing 20% (V/V) of bioethanol on the degradation processes of lubricating engine oil, monitored by selected physicochemical parameters. As an object of study, because of its viscosity and quality properties, was selected the SAE 5W-30 viscosity grade and ACEA A5/B5 quality grade engine oil, which is suitable for the lubrication of spark ignition Flex Fuel automobile engines. Within the project, two bench tests were carried out on the spark ignition Flex Fuel engine powered by two kinds of fuels composed of: 80% (V/V) of base gasoline + 20% (V/V) of first-generation bioethanol + additive package designed in the Oil and Gas Institute – National Research Institute, 80% (V/V) of unleaded gasoline (commercial, ennobled by the manufacturer with additive package) + 20% (V/V) of first-generation bioethanol. The degree of degradation of lubricating engine oil was determined during both engine bench tests (samples obtained after 200 hours of engine work), as well as at the end of its exploitation (after 400 h of work).

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies