Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Koncepcja pedagogiki kultury narodowej w odniesieniu do kultur mniejszości narodowych, grup etnicznych i kultur innych narodów (wybrane aspekty)

Tytuł:
Koncepcja pedagogiki kultury narodowej w odniesieniu do kultur mniejszości narodowych, grup etnicznych i kultur innych narodów (wybrane aspekty)
Conception of Pedagogy of National Culture Relating to Cultures of National Minorities, Ethnical Groups and in the Face of Another Nations’ Cultures (Selected Aspects)
Autorzy:
Tytko, Marek Mariusz
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/1834587.pdf
Data publikacji:
2020-05-14
Wydawca:
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II. Towarzystwo Naukowe KUL
Tematy:
pedagogika
pedagogika kultury
pedagogika kultury narodowej
etniczność
naród
narodowa mniejszość
pedagogy
pedagogy of culture
pedagogy of national culture
ethnicity
nation
national minority
Źródło:
Roczniki Nauk Społecznych; 2011, 39; 195-233
0137-4176
Język:
polski
Prawa:
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
An author presents in his study the problematique of pedagogy of national culture, based on assumptions (principles, guidelines) of pedagogy of culture. He shows issues, which are resulting (following) from prewar controversy in Polish pedagogy (Zygmunt Mysłakowski, Bogdan Suchodolski, Bogdan Nawroczyński, Kazimierz Sośnicki, Ernest Krieck, Lucjan Zarzecki and others) over it, whether education should be national (ethnical) or public (state)? The author shows possible solutions to this question with references to national minorities and with references to ethnical groups. He indicates the assimiliation, the adaptation (the adaptability) and the acceptance (the approval) in the process (course in action) of cultural integration the national (ethnical) minorities with dominant majority. He indicates „Polish civilization” (term by Feliks Karol Koneczny) as the common ground of agreement (consensus) cultures of national (ethnical) minorities in Poland. He indicates e. g. the problematique of Jewishes, Ukrainians etc. in Poland. He outlines the principles of cultural autonomy, cultural convergence, cultural tolerancy (broadmindedness) and cultural sovereignty of nations (the Europe of Homelands [Big and Little Fatherlands, Motherlands]). He indicates the Christian (Latin) civilization as the base (the basis, foundations) of national (ethnical) cultures in the West Europe. He shows the problem of national (ethnic) cultures (as the minorities) within the framework of the state coming into being (the European Union). He shows Austria-Hungarn as the historical example of the multinational (multiethnic) state. He outlines the problematique of national (ethnical) minorities based on depiction of the Second Vatican Council (the Roman-Catholic Church). The author describes the rules of non-equivalence (non-equivalency) of cultures, formulated by Polish professor Stefan Szuman (in years 1940-1943). The author describes selected comments (statements) of blessed John Paul the Second, concerning national (ethnical) minorities, formulated in The World Day of Peace Adress (1989) and e. g. conceptions of identity of national (ethnical) cultures and identity of cultural minorities in Poland in process of changes (the Pope”s comments from the book tittled The Memory and the Identity by John Paul the Second, 2005).

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies