Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Strajk nauczycieli w 2019 r.

Tytuł:
Strajk nauczycieli w 2019 r.
Teachers, strike in 2019
Autorzy:
Ziółkowski, Przemysław
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/1833054.pdf
Data publikacji:
2021
Wydawca:
Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy. Wydawnictwo Uczelniane
Tematy:
strajk
protest
nauczyciele
strike
teachers
Źródło:
Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Gospodarki, seria Edukacja - Rodzina - Społeczeństwo; 2021, 5; 245-269
2450-9760
Język:
polski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Celem niniejszego tekstu jest przedstawienie sytuacji w polskiej oświacie po zmianach wprowadzonych 1 września 2017 roku, ze szczególnym uwzględnieniem statusu nauczyciela jako pracownika. Nowe regulacje stały się istotą konfliktu między pracownikami oświaty i rządem, doprowadzając do ogólnopolskiego strajku kadr oświaty, który miał miejsce w kwietniu i maju 2019 roku. W artykule omówiono zmiany i problemy, z którymi zmuszeni byli zmierzyć się dyrektorzy placówek oświatowych oraz nauczyciele w kontekście nowych regulacji w systemie edukacji, zasad zatrudniania i wynagradzania nauczycieli oraz działających organizacji związkowych reprezentujących interesy pracownicze nauczycieli. W artykule przedstawiono przyczyny konfliktu, który doprowadził do akcji strajkowej, omówiono jej przebieg, przedstawiono etapy negocjacji oraz podjęto próbę oceny skutków strajku.Zebrane i uporządkowane informacje mogą być szczególnie cenne dla osób, które nie są związane zawodowo z oświatą. Pozwolą każdemu zainteresowanemu poznać problem „od podszewki” i będą pomocne w obiektywnej ocenie żądań nauczycieli. W pracy wykorzystano przede wszystkim publikacje prasowe dotyczące strajku nauczycieli, akty normatywne, komentarze do ustaw, posiłkowano się także własnymi badaniami.

The purpose of this text is to present the situation in Polish education after the changes introduced on September 1, 2017, with particular emphasis on the status of the teacher as an employee. The new regulations became the essence of the conflict between education workers and the government, leading to a nationwide strike of education staff, which took place in April and May 2019. The article discusses the changes and problems that the directors of educational institutions and teachers had to face in the context of new regulations in the education system, principles of employing and remunerating teachers and operating trade unions representing teachers’ employee interests. The article presents the causes of the conflict that led to the strike action, discusses its course, presents the stages of the negotiations and attempts to assess the consequences of the strike. The collected and structured information can be especially valuable for people who are not professionally related to education. They will allow anyone interested to get to know the inside out problem and will be helpful in objectively assessing teachers’ requests. The study mainly used press publications on the teachers’ strike, normative acts, commentaries on acts, and also made use of own research.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies