An assessment of the impact of logistics and related infrastructure on the economy : a comparative analysis of the Visegrad countries Ocena wpływu logistyki i powiązanej infrastruktury na gospodarkę : analiza porównawcza krajów wyszehradzkich
On a global scale, effective logistics and the management thereof are critical for sustainable economic growth. Logistics are seen as the support sector of the economy that ‘oils the wheels’ for growth. The objective of the study was to analyse the impact of the logistics sector and related infrastructure on economic activities. The focus of the study was on the four Visegrad countries and a quantitative research methodology was followed. A three-phased data analysis approach was followed. Firstly, a descriptive comparative data analysis was completed; secondly, a comparative logistics index was constructed; and lastly, secondary panel time series data were used to determine the relationships between variables using Granger causality tests. In terms of results, Poland had the highest economic logistics index, followed by the Czech Republic, Slovakia and lastly, Hungary. From the literature review and data analysis, well-developed, managed and maintained logistic infrastructure could significantly enhance economic growth. Development policies should be directed to such strategies. The scientific contribution of the research is the formulation of the comparative logistics index.
W skali globalnej efektywna logistyka i zarządzanie nią ma kluczowe znaczenie dla zrównoważonego wzrostu gospodarczego. Logistyka jest postrzegana jako sektor wsparcia gospodarki, który „oliwa koła” dla wzrostu. Celem badania była analiza wpływu sektora logistyki i związanej z nią infrastruktury na działalność gospodarczą. W badaniu skoncentrowano się na czterech krajach wyszehradzkich i zastosowano metodologię badań ilościowych. Zastosowano trójfazową analizę danych. Po pierwsze, zakończono opisową analizę porównawczą danych; po drugie, skonstruowano porównawczy indeks logistyczny; i wreszcie, dane szeregów czasowych panelu wtórnego wykorzystano do określenia związków między zmiennymi za pomocą testów przyczynowości Grangera. Pod względem wyników najwyższy wskaźnik logistyki gospodarczej miała Polska, za nią plasowały się Czechy, Słowacja i wreszcie Węgry. Z przeglądu literatury i analizy danych wynika, że dobrze rozwinięta, zarządzana i utrzymywana infrastruktura logistyczna może znacznie zwiększyć wzrost gospodarczy. Polityka rozwojowa powinna być ukierunkowana na takie strategie. Wkład naukowy badań polega na sformułowaniu porównawczego wskaźnika logistycznego.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00