Christian de Duve, zmarły niedawno laureat nagrody Nobla, podał propozycję „naukowego” spojrzenia na zagadnienie negatywnych konsekwencji ewolucyjnego sukcesu człowieka. Wyraźną słabość ludzkiej natury, która okazuje się być efektem zmian wynikających z działania doboru naturalnego i przystosowania się do zmieniających się warunków środowiskowych, zinterpretował jako zapisane w genach skłonności do zachowań destrukcyjnych. Na ich określenie użył zapożyczonego z teologii pojęcia „grzechu pierworodnego”. W niniejszym artykule prezentujemy przyrodniczą koncepcję „grzechu pierworodnego” Christiana de Duve’a oraz staramy się odpowiedzieć na pytanie, czy ta propozycja może okazać się intere- sująca dla filozofów i teologów.
Christian de Duve, a Nobel Prize winner who recently has passed away, gave offered a “scientific” perspective on the issue of the negative consequences of the human evolutionary success. He saw the obvious weakness of the human nature, which turns out to be a result of the natural selection modifications and an adapta- tion to changing environmental conditions, as a tendency to auto-destructive behaviours inscribed in our genes. For this purpose he borrowed the Theological term of original sin. This paper presents the natural-science concept of the original sin created by Christian de Duve and evaluates the prospective interest it might have for philosophers and theologians.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00