Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Perspektywa płci w badaniach przedsiębiorczości

Tytuł:
Perspektywa płci w badaniach przedsiębiorczości
Gender Perspective in Entrepreneurship Research
Autorzy:
Licznerska, Magdalena
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/1826424.pdf
Data publikacji:
2019
Wydawca:
Politechnika Gdańska
Tematy:
gender
entrepreneurship
feminist theory
methodology
płeć
przedsiębiorczość
teoria feministyczna
Źródło:
Przedsiębiorstwo we współczesnej gospodarce - teoria i praktyka; 2019, 2, 29; 5-12
2084-6495
Język:
polski
Prawa:
CC BY: Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Researching women’s experiences of business ownership has historically been met with methodological challenges (Stevenson, 1990). Biological sex was used in entrepreneurship research to explain the differences in rates of activity between male and female ventures (Gupta et al., 2009). The use of gender as a lens enables the exploration of how gender and entrepreneurship is constructed within society and the impact of such on rates and types of entrepreneurial activity (Gupta et al., 2009). So, the question is no longer focused on whether gender impacts business ownership but how (Ahl & Marlow, 2012). Analyzing feminist research methodologies it is important to consider poststructuralist feminist theory. According to Ahl (2002) poststructuralist feminist research avoid essentialism and polarizing men and women and sees gender including the body as a socially constructed phenomenon that is culturally historically and locally specific. Gender is used as an analytical category, but instead of taking it for granted, using qualitative methods one can look at how it is constructed. Instead of looking at physical men and women and using their sex as an explanatory variable, one may look at how gender is accomplished in different contexts.

Badając doświadczenia kobiet dotyczące posiadania własnych firm, historycznie spotykano się z wyzwaniami metodologicznymi (Stevenson, 1990). W badaniach nad przedsiębiorczością wykorzystano płeć biologiczną, aby wyjaśnić różnice w aktywności męskich i żeńskich przedsiębiorstw (Gupta i in., 2009). Wykorzystanie płci jako perspektywy pozwala zbadać, w jaki sposób płeć i przedsiębiorczość są konstruowane w społeczeństwie, a także jaki jest ich wpływ na udział i rodzaj poszczególnych przedsiębiorstw (Gupta i in., 2009). Tak więc pytanie nie skupia się już na tym, czy płeć wpływa na własność firmy, ale w jaki sposób wpływa (Ahl i Marlow, 2012). Analizując feministyczne podejścia badawcze ważne jest rozważenie poststrukturalistycznej teorii feministycznej. Poststrukturalistyczne badania feministyczne unikają esencjalizmu i polaryzacji mężczyzn i kobiet, i postrzegają płeć kulturową jako społecznie skonstruowane zjawisko, które jest kulturowo, historycznie i lokalnie specyficzne. Płeć jest wykorzystywana jako kategoria analityczna, ale zamiast przyjmować ją za pewnik, za pomocą metod jakościowych, można spojrzeć na to, jak jest skonstruowana.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies