Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Reputacja biznesowa w działalności z zakresu ochrony środowiska

Tytuł:
Reputacja biznesowa w działalności z zakresu ochrony środowiska
Goodwill (business reputation) in environment protection business
Autorzy:
Ivanov, A.
Bykova, Y.
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/1826118.pdf
Data publikacji:
2007
Wydawca:
Politechnika Koszalińska. Wydawnictwo Uczelniane
Tematy:
ochrona środowiska
reputacja biznesowa
Źródło:
Rocznik Ochrona Środowiska; 2006, Tom 8; 191-201
1506-218X
Język:
polski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Ochrona oraz inżynieria środowiska łączy się w sposób ścisły i nierozerwalny z istotą tzw. rozwoju zrównoważonego i trwałego. Rozwój zrównoważony i trwały polega na trwałej poprawie jakości życia współczesnych i przy-szłych pokoleń poprzez kształtowanie właściwych proporcji między następują-cymi rodzajami kapitału: ekonomicznym, ludzkim i przyrodniczym [4÷6] przy czym obok tych trzech parametrów występuje jeszcze czwarty, który można nazwać rozwojem technologii i to sprowadza się do pojęcia tzw. mnożnika czte-ry, o którym pisze w swych pracach prof. Franciszek Piontek i dr Barbara Piontek (między innymi [4÷6]). Mając powyższe na uwadze nie można także rozpatrywać w oderwaniu od tej reguły tzw. reputacji biznesowej w działalności ochrony środowiska. Obecnie szeroko stosuje się rozmaite procesy reorganizacji spółek akcyjnych: fuzja, pochłanianie, nabycie jednych firm przez drugie. Przy tym wyraźnie obserwuje się stałą tendencję do tego, że wartość dowolnej firmy rozpatrywanej jako spójny kompleks majątkowo-gospodarczy odróżnia się od łącznej wartości jej aktywów i zobowiązań. Innymi słowy, pomiędzy wartością rynkową przedsiębiorstwa i wartością jego majątku, aktywów i pasywów, zawsze istnieje różnica, często bardzo istotna. Wartość tej różnicy może być zarówno dodatnia (+) jak i ujemna (-) i jest określana mianem "reputacja biznesowa", a w literaturze anglojęzycznej - "goodwill". Kategorię "reputacja biznesowa" szeroko wykorzystuje się w różnych dziedzinach: prawie cywilnym, rachunkowości, teorii ekonomii, środkach masowego przekazu. Ta kategoria posiada dużo podobnych do siebie definicji, takich jak goodwill, autorytet, popularność, wiarygodność, image, brand (marka) itd. Wyjaśnia się to tym, że zaufanie w biznesie zależy od dużej ilości wskaźników i wyników działalności przedsiębiorstwa, począwszy od stanu podstawowej działalności, jakości zarządzania i kończąc na położeniu firmy na rynkach oraz na jej orientacji na rozwój strategiczny. Kształtowanie pozytywnej reputacji - niezbędny warunek osiągnięcia ciągłego i stabilnego rozwoju firmy. W dziedzinie ochrony środowiska, gdzie konkurencja stale się zwiększa, dla pomyślnej działalności przedsiębiorstwa reputacja biznesowa przybiera szczególną wagę. Reputacja staje się ważnym narzędziem wzmocnienia pozycji firmy, ponieważ pozwala na otrzymanie dodatkowej konkurencyjnej przewagi na rynku pracy, kapitału, zasobów, papierów wartościowych i w innych strefach biznesu. Wysoka reputacja nie tylko ułatwia przedsiębiorstwu dostęp do różnych zasobów (kredytowych, materialnych, finansowych), a także zabezpiecza trwałą ochronę interesów firmy w środowisku biznesowym, wpływa na uzasadnienie podjęcia decyzji w zarządzaniu. W literaturze naukowej i specjalistycznej oraz w praktyce biznesu występują różne wytłumaczenia terminu "reputacja biznesowa". Najczęściej pojęcie reputacji uznaje się za synonim pojęcia "goodwill", ponieważ odzwierciadla bliskie w swojej istocie właściwości. Według autorów, pojęcia "reputacja biznesowa" i "goodwill" mają zarówno podobieństwa jak i różnice, od czego zależy ich prawidłowe wykorzystanie. Podobieństwo polega na tym, że treść tych kategorii oparta jest na wspólnym szeregu wskaźników, których interpretacja jest podobna, mimo, że ilościowa wycena niektórych z nich często bywa utrudniona i zależy od warunków rozpatrywanych zjawisk i procesów. Różnice rozpatrywanych pojęć uwarunkowane są szczegółami podejścia do wyceny ich ilościowych i jakościowych wartości. Gdy nie jest założona dokładna wycena reputacji, wykorzystywane są metody jakościowej analizy. Wynika to z faktu, że reputacja jest to wizerunek firmy, który często poddaje się ilościowej wycenie i można mówić tylko o kierunku jego zmiany (polepszeniu lub pogorszeniu). W tym przypadku można wykorzystywać rankingową skalę zmiany reputacji biznesowej. Takie podejście z reguły oparte jest na pewnym uśrednieniu zbioru zdań ekspertów lub danych badań socjologicznych. A zatem, reputacja biznesowa jest to spójny wizerunek firmy jako pod-miotu o określonym rodzaju działalności, który składa się z postrzegania i oceny wyników i skutków tej działalności przez różne grupy kontaktowe (patrz rysunek). Przy tym wycena reputacji biznesowej łączy w sobie dwie składowe: jakościową ocenę stanu firmy lub jej pozycji na rynku, ilościową wycenę wartości firmy jako subiektu stosunków gospodarczych

Preservation and environmental engineering is connected tightly and inseparably with essence of so-called sustainable and permanent development. The sustainable and permanent development relies on the permanent improvement of life quality of contemporary and future generations by shaping proper proportion between following kinds of capital: economic, human and environmental [4÷6] in addition beside these three parameters there is fourth which may be called development of technology and it comes down to comprehending the so-called multiplier four, about which Prof. Franciszek Piontek and Dr Barbara Piontek are writing in their works (among others [4÷6]). Taking into consideration mentioned before, it isn't possible to examine apart from this rule so-called business reputation in the environment protection activity. Various processes of the reorganization of joint-stock companies are being taken widely at present: fusion, take control, purchasing companies by others. In addition a constant tendency is being observed clearly, that value of any company examined as cohesive complex of property - economy is distinguishing from the combined value of its assets and obligations. In other words, there is always difference, often very essential, between the market value of company and with value of its possessions, assets and liabilities. Value of this difference can be both positive (+) as well as negative (-) and is being called "business reputation" or "goodwill". So far the results of Polish companies activity in this field are quite modest. The confidence in corporation is remaining low like in relation to demonstrated by it responsibility to the society and to results of their direct activity. Indeed the information being located in reports of the permanent development is rarely influencing conclusions and decision making not only by interested people (including investors), but also by the management of very companies. Nevertheless such application of reporting information is the main criterion of its credibility and usefulness. A high level of the credibility is an essential condition of the effective reporting of the permanent development. The principle of credibility of information is a base of numerous methods and approaches which world of business is using for shaping the confidence in its activity. One should notice that lack of generally accepted professional standard for verification of reporting is lowering considerably results of using individual approaches and in some cases the effect my be opposite to expected. Therefore organi-zations presenting reports and interested sides are reaching a conclusion, that reliable outside (independent) verification of the reporting is a key not only to making its credibility and effectiveness higher but also improving image of the company.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies