Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Modeling of permeability flow in embankments formed from ash-slag mixture

Tytuł:
Modeling of permeability flow in embankments formed from ash-slag mixture
Modelowanie przepływu filtracyjnego w nasypach z mieszanki popiołowo-żużlowej
Autorzy:
Cholewa, M.
Baran, P.
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/1818781.pdf
Data publikacji:
2013
Wydawca:
Politechnika Koszalińska. Wydawnictwo Uczelniane
Tematy:
modelowanie przepływu
mieszanka popiołowo-żużlowa
Źródło:
Rocznik Ochrona Środowiska; 2013, Tom 15, cz. 1; 479-491
1506-218X
Język:
angielski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Z uwagi na deficyt gruntów naturalnych w budownictwie lądowym do budowy nasypów stosuje się materiały odpadowe z przemysłu ciężkiego, takie jak: szlaka wielkopiecowa, pyły, popioły, żużel oraz mieszanki tych materiałów. Jednak w przypadku budowli hydrotechnicznych zastosowanie odpadów przemysłowych wymaga uwzględnienia zjawisk wywołanych stałym oddziaływaniem wody. Jest to szczególnie istotne w przypadku wykonywania nasypów mających pełnić funkcję budowli piętrzących wodę. Podstawą prawidłowego zaprojektowania tego typu obiektu jest zapewnienie szczelności oraz stateczności wykonanej konstrukcji. Artykuł przedstawia wyniki badań modelowych dwóch wykonanych w skali zmniejszonej modeli nasypów – jeden został zbudowany tylko z mieszanki popiołowo-żużlowej, drugi wyposażono w ekran uszczelniający i elementy drenujące. Badania wykazały, że odpad paleniskowy bez odpowiednich zabiegów nie może być wykorzystywany w budownictwie wodnym. W przypadku zawodnienia mieszanki popiołowo-żużlowej zmniejsza się kilkukrotnie wartość spójności. Obliczony współczynnik bezpieczeństwa i wyniki badań modelowych są zbieżne w kwestii wystąpienia utraty stateczności. Należy więc zmniejszyć możliwie skutecznie dopływ wody do korpusu na przykład przez wbudowanie w odpowiednich miejscach nasypu geosyntetycznych elementów uszczelniających i drenujących, zapobiegających zjawiskom sufozji i upłynniania.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies