Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Bellows in Malaga: Thomistic Insights via Pablo Picasso

Tytuł:
Bellows in Malaga: Thomistic Insights via Pablo Picasso
Miechy w Maladze: tomistyczny ogląd na podstawie Picassa
Autorzy:
Fitzpatrick, Daniel
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/1806931.pdf
Data publikacji:
2020-06-23
Wydawca:
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II. Towarzystwo Naukowe KUL
Tematy:
Akwinata
rodzaj
przeciwstawna opozycja
Picasso
organizacja
jedno i wiele
Aquinas
genera
contrary opposition
organization
one and the many
Źródło:
Roczniki Kulturoznawcze; 2019, 10, 4; 141-160
2082-8578
Język:
angielski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Artykuł rozpoczyna się od wyjaśnienia nauczania św. Tomasza na temat problemu ‘jedno i wiele’ poprzez udzielenie odpowiedzi na trzy pytania: 1) Co to jest rodzaj? 2) W jaki sposób, na bazie przeciwieństw, zorganizowane są rodzaje i jaką rolę odgrywa w takiej organizacji ilość wirtualna? 3) W jaki sposób poznający i to, co poznawane, stanowią przeciwstawne bieguny danego rodzaju? Bazując na odpowiedziach na te pytania, przechodzimy następnie do analizy sztuki, ze szczególnym uwzględnieniem Picassa, w celu wyjaśnienia trzech uzupełniających się punktów: 1) W jaki sposób artysta i jego dzieło stanowią rodzaj i w jaki sposób dzieło i odbiorca stanowią rodzaj; 2) W jaki sposób dzieło sztuki potwierdza rodzajową relację zmysłowego przedmiotu i zmysłowego bytu; 3) W jaki sposób artysta podporządkowuje to, co praktyczne, spekulacyjne, swojej pracy i co to oznacza dla roli artysty w epoce coraz bardziej nastawionej na praktyczną stronę życia.

The paper begins by clarifying St. Thomas’s teaching on the problem of the one and the many by answering three questions: 1) What is a genus? 2) How are genera organized according to contrary opposition, and what role does virtual quantity play in such organization? 3) How do a knower and the thing known constitute opposite poles of a genus? With these answers firmly in hand, we then turn to an analysis of art, with particular reference to Picasso, with a view to clarifying three complementary points: 1) How the artist and his work constitute a genus, and how the work of art and the viewer constitute a genus; 2) How the work of art affirms the generic relation of sense object and sensate being; 3) How the artist subordinates the practical to the speculative in his work and what this implies for the role of the artist in an increasingly practical age.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies