Pomiar efektywności działań marketingowych na przykładzie organizacji badawczej w Polsce Marketing activities effectiveness measurement: The case of a research organisation in Poland
Pomiar efektywności działań marketingowych stanowi obecnie kluczowy element zarządzania organizacją. Pozwala ocenić skuteczność wdrożonych narzędzi marketingowych, precyzyjnie wyznaczać cele dla zespołów oraz uzasadnić celowość ponoszonych nakładów. Istotnym problemem jest jednak selekcja odpowiednich mierników, które powinny być dopasowane do celów strategicznych oraz ogólnego charakteru prowadzonej działalności. Kluczowy jest też ich prawidłowy pomiar i interpretacja. Mierniki efektywności mogą stanowić istotne wsparcie dla procesów zarządzania w organizacjach badawczych, które coraz częściej inwestują w działania marketingowe, oferując na zasadach komercyjnych wyniki zrealizowanych badań naukowych. W ramach niniejszego opracowania najpierw zdefiniowano kluczowe mierniki dokonań i odróżniono je od innych narzędzi wykorzystywanych w praktyce biznesowej. Następnie zaprezentowano podział mierników, które są najczęściej wykorzystywane podczas oceny aktywności marketingowej podmiotu. Na podstawie dokonanej analizy zaproponowano model doboru mierników dokonań dla organizacji badawczej.
Nowadays, the measurement of marketing activities effectiveness constitutes the fundamental element of any organisation’s management practice. It allows not only for marketing tools efficiency judgement, but it also constitutes a point of reference, to set the goals accurately. It also helps to determine, whether the investment decisions are reasonable. However, the appropriate selection of indicators proves to be the key challenge, as they need to be aligned with organisation’s priorities and reflect the general nature of pursued business. Appropriate indicators measurement and interpretation are no less essential. Performance indicators can be utilised as important tools, supporting management processes within the research organisations, which are currently putting more investment in marketing activities, while offering new research results to the market on commercial terms. The paper starts with a definition of key performance indicators and differentiation of other tools, that can be utilised within the business practice. Next, the possible categorisation of key performance indicators, which are most commonly used in marketing area, was presented. On the basis of the analysis performed, the model of key performance indicators selection fora research organisation was proposed.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00