Tytuł pozycji:
Heroic Portraits in the Fifth Book of John Malalas’ Chronicle
- Tytuł:
-
Heroic Portraits in the Fifth Book of John Malalas’ Chronicle
Portrety heroiczne w piątej księdze Kroniki Malalas
- Autorzy:
-
Kokoszko, Maciej
- Powiązania:
-
https://bibliotekanauki.pl/articles/18046145.pdf
- Data publikacji:
-
1996
- Wydawca:
-
Uniwersytet Łódzki. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
- Źródło:
-
Acta Universitatis Lodziensis. Folia Historica; 1996, 56; 75-100
0208-6050
2450-6990
- Język:
-
angielski
- Prawa:
-
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
- Dostawca treści:
-
Biblioteka Nauki
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Artykuł rekonstruuje pierwotną liczbę, kolejność i treść literackich portretów odmalowujących bohaterów greckich i trojańskich. A uto r szuka genezy portretów w bizantyńskiej wersji Ephemeris belli troiani autorstwa Diktysa z Krety. Następnie przeprowadza polemikę z tezami Fürst’a (Untersuchungen zur Ephemeris des Dikiys von Kreta, „Philologus” 1902, Bd. 61, s. 374-440), który twierdził, że kompozycja portretów Diktysa/Malalasa wywodzi się z tradycji prawnej hellenistycznego Egiptu. Autor artykułu dochodzi do wniosku, że zasady kompozycji portretów literackich Malalasa mają korzenie w greckiej tradycji literackiej, a szczególnie w dorobku Perypatu. Następnie uwypukla rolę fizjonomiki w kształtowaniu się portretów heroicznych zawartych w piątej księdze Kroniki Malalasa. W końcowej części pracy autor artykułu przeprowadza fizjonomiczną analizę literackich wizerunków bohaterów greckich i trojańskich. Na podstawie jej wyników dochodzi do wniosku, że zostały one oparte na schematach obrazujących kanon urody męskiej (oddawany przez symbol lwa) i kobiecej (oddawany przez symbol pantery). Oba te schematy zostały uzupełnione przez wprowadzenie do portretów elementów ideału urody greckiej oraz całego szeregu innych motywów fizjonomicznych.