Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Analiza warunków pracy w centrach sterowania ruchem kolejowym

Tytuł:
Analiza warunków pracy w centrach sterowania ruchem kolejowym
Analysis of work environment in railway control centers
Autorzy:
Radosz, J.
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/180099.pdf
Data publikacji:
2017
Wydawca:
Centralny Instytut Ochrony Pracy
Tematy:
hałas
ruch kolejowy
akustyka pomieszczeń
stanowisko pracy
noise
railway traffic
room acoustics
workstation
Źródło:
Bezpieczeństwo Pracy : nauka i praktyka; 2017, 6; 10-14
0137-7043
Język:
polski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W artykule przedstawiono wyniki badań warunków pracy w centrach sterowania ruchem kolejowym na przykładzie 10 wybranych pomieszczeń. Badaniami objęto ergonomię środowiska pracy oraz czynniki, które mogą wpłynąć na ryzyko popełnienia przez pracownika błędu, hałas, drgania mechaniczne i oświetlenie. Warunki pracy poddano ocenie w oparciu o aktualne przepisy i normy dotyczące środowiska pracy. Wykazała ona, ze zarówno hałas na stanowiskach pracy, jak i akustyka pomieszczeń, poza pojedynczymi przypadkami, spełniają wymagania określone w odpowiednich normach. W przypadku wpływu drgań mechanicznych na ludzi znajdujących się w budynkach centrów, wykazała przekroczenia wartości dopuszczalnych we wszystkich badanych nastawniach. Ocena oświetlenia elektrycznego ujawniła, ze najczęstszym problemem było występowanie odbić dekontrastujących na pulpitach nastawczych. W zakresie oceny ergonomicznej na stanowiskach z wieloma monitorami stwierdzono zbyt wysokie ustawienie monitorów komputerowych. Stwierdzono również brak komfortu pozycji pracy wynikający z braku miejsca na nogi ze względu na konstrukcje biurek ograniczające miejsce na nogi (m.in. zbyt grube blaty stołów) oraz brak regulacji podłokietników krzeseł, które ograniczają możliwość przysunięcia krzesła do stołu.

This article presents a study of the working conditions in 10 rooms in railway control centers. The study focused on factors that can increase the risk of an employee committing an error: noise, mechanical vibration, lighting, and workstation ergonomics. Working conditions were evaluated on the basis of current national legislation and International standards. An analysis of the results showed that both noise at workstations and room acoustics generally met the requirements of the relevant regulations, but permissible values for the impact of mechanical vibration on people in buildings were exceeded in all investigated rooms. An assessment of electrical lighting showed that reflections on control desks were the most common problem. An ergonomics assessment showed that at multi-monitor stations, monitors were positioned too high. Moreover, tables tops were too thick, hence legroom was limited, and armrests could not be adjusted, so chairs could not be pulled dose to tables.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies