Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Церковно-співочі ініціятиви Василіянських монастирів

Tytuł:
Церковно-співочі ініціятиви Василіянських монастирів
Church Singing Activities in Basilian Monasteries
Autorzy:
Yasіnovs’kiy, Yurіy
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/1795771.pdf
Data publikacji:
2020-01-27
Wydawca:
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II. Towarzystwo Naukowe KUL
Tematy:
ukraiński śpiew kościelny
monastery bazyliańskie
śpiew kakofoniczny
Ukrainian church singing
Basilian monasteries
kalophonic chant
Źródło:
Roczniki Humanistyczne; 2019, 67, 12; 27-37
0035-7707
Język:
ukraiński
Prawa:
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Działalność w zakresie śpiewu kościelnego w monasterach bazyliańskich Autor artykułu podkreśla rolę, jaką odegrały bazyliańskie monastery w rozwoju śpiewu kościelnego oraz muzyki instrumentalnej. W XVII w., na terenie Ukrainy i Białorusi, wspierały one nie tylko tradycyjny śpiew liturgiczny, ale i nowe rozwiązania, co potwierdzał m.in. Jozafat Kuncewicz OSBM. Nie bez znaczenia był tutaj również wpływ kultury zachodniej, oddziałującej na Kościoły wschodnie. Monastery te stały się ważnym ośrodkiem rozwoju późnobizantyjskiej kultury śpiewu kościelnego, rozpowszechniając styl śpiewu kalofonicznego także na terenach rosyjskich (głównie moskiewskich), bułgarskich i mołdawskich. Oprócz monodycznego śpiewu melizmatycznego w klasztorach praktykowano śpiew partesny i chóralny (monaster w Żyrowiczach), działali tam liczni śpiewacy i kompozytorzy (np. w Ławrze Peczerskiej w Kijowie), zaś podczas świąt wprowadzano nawet muzykę instrumentalną (jak to miało miejsce w Ławrze Uniowskiej, gdzie przebywał wówczas Atanazy Szeptycki).

The author of the article emphasizes the role of Basilian monasteries in the development of church singing and instrumental music. In the 17th century, in the territories of Ukraine and Belarus, they supported not only traditional liturgical singing, but also new solutions (which was confirmed, among others, by Josaphat Kuncevich OSBM). Not without the influence of Western culture, these monasteries became an important centre for the development of late Byzantine church singing culture, spreading the style of kalophonic chant also in Russian (mainly Moscow), Bulgarian and Moldavian areas. Apart from monodic melismatic chant, the partesny and choral singing was practiced (Zhyrovichy Monastery). Moreover, numerous singers and composers were active there (e.g. in (Kyiv Pechersk Monastery), and during holidays even instrumental music was introduced (as it was the case in Univ Monastery, where Athanasius Szeptycki stayed at that time). Both Ukrainians and Belarusians introduced their creative achievements and professional engagement to the Moscovia monastery.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies