Managing regional development in CEE countries – the example of Initiative 16+1 Zarządzanie rozwojem regionalnym w krajach EŚW – przykład inicjatywy 16+1
Initiative 16+1 brings together 16 Central and Eastern European countries and China (CEEC) in a single project that aims to improve bilateral economic relations between China and those countries and the relations among CEE countries. This paper discuss the initiative as a good example of improvement in regional development and relations. The paper discusses the regional projects under the initiative from two different perspectives. Firstly, we discuss the regional projects that are or will be implemented in CEEC. The hypothesis is that with further strengthening of this initiative, regional development in CEEC will be improved. The methodology used in this part of the paper involves the use of available public data collected from reference papers and public sources. Secondly, we consider Serbia’s position in this initiative. The hypothesis here is that through this initiative and regional projects, Serbia will improve its regional economic position. For this purpose, data from the Statistical Office of the Republic of Serbia are used. The authors analyse exports and imports between Serbia and other CEEC countries, before and during the initiative. The authors conclude that after six years we can already witness better regional development within the region, and Serbia is also improving its economic position due to the benefits of this initiative.
Inicjatywa 16+1 gromadzi 16 krajów z Europy Środkowo-Wschodniej i Chin w ramach jednego projektu, którego celem jest: poprawa dwustronnych stosunków gospodarczych między Chinami i tymi krajami oraz stosunków w ramach krajów EŚW. W dokumencie omówiona zostanie wyżej wymieniona inicjatywa jako dobry przykład poprawy rozwoju regionalnego i relacji. Autorzy artykułu omawiają projekty regionalne w ramach tej inicjatywy na dwa różne sposoby. Po pierwsze, omówione zostaną projekty regionalne, które są lub będą wdrażane w krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Hipotezą artykułu jest: przy dalszym wzmacnianiu tej inicjatywy rozwój regionalny w CEEC będzie stały. Metodologia, która będzie stosowana w tej części dokumentu, zakłada wykorzystanie dostępnych danych publicznych, które można zgromadzić w dokumentach referencyjnych i źródłach publicznych. Po drugie, wzięto pod uwagę stanowisko Serbii w tej inicjatywie. Hipoteza brzmi: dzięki tej inicjatywie i projektom regionalnym Serbia poprawia swoją regionalną pozycję gospodarczą. W tym celu wykorzystano dane z Urzędu Statystycznego Republiki Serbii. Autorzy dokonali analizy eksportu i importu z Serbii do krajów Europy Środkowo-Wschodniej, przed i w trakcie tej inicjatywy. Autorzy doszli do wniosku, że już po sześciu latach można już być świadkami lepszego rozwoju regionalnego w regionie, a w Serbii poprawia się pozycję gospodarczą dzięki korzyściom płynącym z omawianej inicjatywy.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00