Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Mistagogia liturgiczna i nowa ewangelizacja

Tytuł:
Mistagogia liturgiczna i nowa ewangelizacja
Liturgical Mystagogy and New Evangelization
Autorzy:
Porosło, Krzysztof
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/1790605.pdf
Data publikacji:
2021-10-07
Wydawca:
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II. Towarzystwo Naukowe KUL
Tematy:
mistagogia
nowa ewangelizacja
liturgia
Sacramentum Caritatis
mystagogy
new evangelization
liturgy
Źródło:
Roczniki Teologiczne; 2021, 68, 8; 95-111
2353-7272
Język:
polski
Prawa:
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Święty Jan Paweł II w swojej ostatniej encyklice Ecclesia de Eucharistia wyraźnie stwierdził, że Eucharystia jest źródłem i szczytem całej ewangelizacji. Jednym z mostów, który łączy obie te rzeczywistości – liturgię i (nową) ewangelizację – jest mistagogia, nazywana również formacją czy katechezą liturgiczną. Niniejszy artykuł stawia sobie za cel pokazanie, jak funkcjonowała mistagogia starożytnego Kościoła i w jaki sposób można z tej metody korzystać dzisiaj w dziele nowej ewangelizacji. Chodzi również o pokazanie, że mistagogia nie jest tylko sposobem objaśniania obrzędów liturgicznych, ale uzdalnia wiernych do przeżywania tego, co się celebruje. W tym sensie służy ona również do przekazu i budowania wiary, dlatego też każde głoszenie kerygmatu winno być mistagogiczne i każda katecheza mistagogiczna winna być kerygmatyczna.

In his last encyclical: Ecclesia de Eucharistia, St. John Paul II clearly declared that the Eucharist is the source and summit of evangelization. One of the bridges that link both of those realities: liturgy and new evangelization, is mystagogy, which is also called liturgical formation or catechesis. This article aims at presenting how the mystagogy of the ancient Church functioned, and how we can use this method today in new evangelization. Also, we wish to show that mystagogy is not just a way of explaining liturgical rituals, but it also enables the faithful to experience what is being celebrated. In this sense, mystagogy also aims at transmitting and building faith, which is why each proclamation of the kerygma should be mystagogical and each mystagogical catechesis should be kerygmatic.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies