Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Historical Re-enactment in Poland: Between Faithfulness to History and the Imperative of Spectacularity

Tytuł:
Historical Re-enactment in Poland: Between Faithfulness to History and the Imperative of Spectacularity
Autorzy:
Olechnicki, Krzysztof
Szlendak, Tomasz
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/1790408.pdf
Data publikacji:
2020-04-29
Wydawca:
Polskie Towarzystwo Socjologiczne
Tematy:
historical re-enactment
heritage tourism
living history
educational effectiveness
multi-sensory culture of event
Źródło:
Polish Sociological Review; 2020, 209, 1; 3-22
1231-1413
2657-4276
Język:
angielski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The article is the result of a research project devoted to Polish historical re-enactment groups which are becoming very popular and influential and can be seen as a part of the multi-sensory culture of the event. During ethnographic research, we raised the issue of the commercialisation of historical re-enactment and the alleged educational value of the related activities, deliberating whether it was possible to reconcile faithfulness to history with the demands of commercial events, the passion with the pursuit of profit, and teaching with entertainment. The research included the evaluational dimension and questions on the role of re-enactment in the cultural policy of the country. The findings indicated that the movement was ambiguous and multidimensional and that numerous answers existed to the question about the re-enactors’ motivations essentially because the groups are divided into hobbyist re-enactors and commercial re-enactors. We found that re-enactment was effective in instilling historical knowledge, although not into the spectators, but into the re-enactors themselves. Re-enactment events usually failed to stimulate the spectators’ interest in history. A considerable majority of these events remained intellectually passive, which caused any educational effect to be momentary and superficial.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies